Debat in de moskee

27 februari 2010

Debat in de moskee

“SP kandiaat Burhan Dogan krijgt waardering voor zijn eerlijkheid”

Zondag 21 januari j.l. was er een debat in de moskee in Zaandam onder leiding van voorzitter Ayhan Soylemezer. Er waren 5 kandidaten van 4 politieke partijen uitgenodigd, Songül Mutluer en Hüsnü Polat van de PvdA, Sevinc Kük van GroenLinks, Emre Kanik van D66 en Burhan Dogan van de SP.
Omdat het debat geheel in het Turks werd gehouden vroegen wij Zehra Varli, onze nummer 10 op de SP kandidatenlijst, na afloop hoe het gegaan is.

Wat was jouw algemene indruk van het debat?

“De voorzitter opende het debat door iedereen te bedanken voor hun komst en een uitleg geven over de agendapunten. Het was de bedoeling dat de kandidaten binnen 5 minuten zichzelf en hun partij zouden voorstellen om daarna een debat te gaan voeren. Maar dat ging niet zo goed omdat de voorzitter de microfoon niet uit handen wilde geven, zelf liever aan het woord was en ook nog eens zelf antwoorden ging bedenken op de gestelde vragen. Dit leverde irritatie op bij de mensen maar de voorzitter stoorde zich niet daaraan. Aardige meneer maar helaas waren we daar niet voor hem maar voor het debat.”

Hoe ging het voorstellen van de kandidaten van de verschillende partijen?

“Wat opviel was dat de kandidaten van PvdA en GroenLinks goed opgeleide mensen zijn met een goede baan. Onze SP kandidaat Burhan Dogan vertelde het publiek dat hij maar een gewone arbeider is. Hij wees naar het publiek en zei: "zoals u en vele anderen en daarom ben ik ook kandidaat voor de SP, een partij die ook voor de rechten voor de gewone mensen opkomt”.

Songül Mutluer (PvdA) probeerde stemmen te winnen door een mooi beeld van PvdA weer te geven. Hoe goed zij alles voor elkaar hebben gekregen en dat juist de mooie voorstellen vanuit de PvdA zijn gekomen, zoals de antidiscriminatie nota. Ze vergat daarbij te vertellen dat dit mede door inzet van GroenLinks en de SP is bereikt. Vergeet? Hmm... Dat vergeten gebeurt wel vaker natuurlijk want ze moet stemmers zien te winnen. Ze beloofde de mensen om niet alleen tijdens verkiezingen haar gezicht te laten zien maar ook daar tussenin. Ze zou in contact blijven met de mensen.
Hüsnü Polat (PvdA) heeft zich voorgesteld en iedereen opgeroepen om te gaan stemmen.

Ook Sevinc Kük (GroenLinks) vroeg de steun en de stem van het publiek. “Allochtonen worden rechten afgenomen, om dit voor te komen moeten de mensen zeker gaan stemmen”. En ook zij verzekerde de aanwezigen dat zij altijd beschikbaar voor ze zal blijven en niet alleen tijdens verkiezingen zou opdagen.

Burhan Dogan (SP) attendeerde mensen erop dat iedere niet gebruikte stem naar de partij gaat die de meeste stemmen heeft. "Dit zou doodzonde zijn want de stem van elk van u maakt zeker verschil. Gebruik uw stemrecht en laat ons uw stem zijn".

Als laatste stelde Emre Kanik (D66) zich voor. Hij kreeg de bewondering omdat hij het woord in het Turks voerde. Emre heeft namelijk wat moeite met de Turkse taal omdat hij een Nederlandse moeder en een Turkse vader heeft, maar het ging hem goed af. Hij vertelde dat D66 voor iedereen, ongeacht afkomst, een beter klimaat wil en dat hij daarom voor D66 heeft gekozen.

Daarna nam meneer Soylemezer weer langdurig het woord voordat het publiek vragen kon stellen.”

Wat voor vragen kwamen er uit de zaal?

“Een vraag was: "Het is mooi dat jullie om onze stemmen vragen maar in geen van jullie verkiezingsprogramma’s is er een aparte regel vermeld betreft buitenlanders, wel in het algemeen maar niet in het bijzonder".
Daar moesten de andere partijen even over nadenken maar Burhan Dogan (SP) nam de microfoon en vertelde dat de SP een partij is waar "geen kleur, afkomst of religie aan hangt. SP kent geen nationaliteit. Het is een partij voor iedereen en daarom vindt u geen apart programma onderdeel specifiek over buitenlanders".

Een ander vraag was : "Rechts krijgt meer macht. Wat wordt daar tegen gedaan? Ik zie geen actie tegen rechts".
Burhan zei dat het beste zou zijn om massaal naar de stembureaus te gaan en te stemmen. "Dat zou een mooie actie zijn tegen Wilders. Geef hem geen kans en gebruik je stem".
Sevinc Kük vulde aan dat het belangrijk is om een goeie opleiding te volgen, de taal te beheersen en een goede baan te hebben.

Emre Kanik van D66 vroeg een meneer hoe lang hij al in Nederland woonde. De meneer zei "40 jaar" waarop Kanik een mooie opmerking maakte: "U woont al ruim 40 jaar in Nederland. U heeft het steeds over 'ons buitenlanders'. Bent u een buitenlander? Ziet u uzelf als een buitenlander? U bent een inwoner van Nederland, een Nederlander". Daarvoor kreeg Emre tot mijn verbazing genoeg applaus uit het zaal. Ik zeg tot mijn verbazing omdat de aanwezigen allemaal Turkse mensen waren en het over hun rechten als allochtoon hadden. Dat wil zeggen dat ze zich dus niet als een Nederlander zien.

Op de vraag over hoe de Turkse raadsleden dachten over kwestie Armenie en of de kandidaten het eens waren over genocide, omdat een Turkse PvdA'er uit de partij gezet was vanwege het ontkennen ervan, antwoordde Hüsnü Polat van de PvdA dat dit een landelijke kwestie was en dat we dit nu niet ter discussie moesten brengen. Sevinc Kük zei dat ze er zelf niet mee eens is maar dat haar partij GroenLinks dit erkent.
Burhan Dogan zei dat alle politieke partijen dit erkennen, dat dit ook in de Nederlandse wet staat. "En ja, ook de SP en ik zit bij de SP". Hij kreeg groot applaus voor zijn eerlijkheid."

Was er ook kritiek uit de zaal op het gevoerde beleid de afgelopen jaren?

“Ja zeker. Toen men vroeg hoe het zat met het regelen van verenigingen voor bepaalde groepen, vertelde Songül Mutluer dat ze ermee bezig waren maar dat dit helaas niet ging zoals ze dit wilden en dat ze geen plek konden vinden.
Orhan Kol, kandidaat voor de SP, reageerde vanuit de zaal. “Mevrouw Mutluer hangt hier een mooi verhaal op. De gemeente heeft ruimte genoeg maar de PvdA wil dit niet benutten. Bijvoorbeeld De Rots wordt beheerd door de gemeente maar juist met name door de druk van de PvdA kan dit gebouw niet benut worden. De wethouder van de PvdA heeft niet meegewerkt! We hebben een brief geschreven naar de Ombudsman en hoewel hij ook ons gelijk gaf heeft de PvdA deze kans niet benut. De PvdA is hierin niet consequent geweest. Die heeft het maar gelaten voor wat het was. Het is dus niet waar dat mevrouw Mutluer zich hiermee bezighoudt. De mensen worden voorgelogen!"

Toen de PvdA beloftes ging doen dat ze onderwijs, zorg en welzijn gaan aanpakken en verbeteren, vroeg SP lid Recai Varli het woord. “De beloftes rijzen inmiddels de pan uit bij de PvdA”. Recai stelde dan ook de vraag of de kandidaten een stap terug zouden zetten als ze al die beloftes niet nakomen, met andere woorden of ze ontslag gaan nemen. Songül Mutluer wist daarop geen antwoord te geven. Hüsnü Polat vertelde hoe het er allemaal bij de gemeente aan toe gaat en dat ze college afhankelijk zijn.
Ja, dat weten we wel en daarom is het juist vreemd dat ze hier nu beloofden van alles uit te gaan voeren en dat ook zullen bereiken. Want wat de vragen van de zaal ook waren telkens werd door de PvdA toegezegd "daar zijn we mee bezig". Ze hebben wel een drukke agenda zeg!"

Wat voor indruk hebben de partijen gemaakt volgens jou?

“Na afloop was duidelijk dat Burhan Dogan van de SP voor zijn eerlijkheid veel waardering kreeg en Emre Kanik van D66 sympathie voor zijn inspanning om in het Turks te spreken.
En de PvdA? Tja, die maakte een blunder en toonde het ware gezicht. Songül Mutluer zorgde voor rumoer in de zaal toen ze zei: "Ik dank u voor uw aanwezigheid en tot over 4 jaar, dan zien we elkaar weer terug".
Nou, mevrouw Mutluer, had u nou net niet beloofd er altijd voor deze mensen te zijn en niet alleen tijdens de verkiezingsperiodes? “