Debatten

17 februari 2010

Debatten

Door: Sonja van Elmpt

Bij verkiezingstijd horen debatten en we staan met z’n allen te trappelen om de andere partijen het vuur aan de schenen te leggen. Ik mocht de afgelopen week twee keer de strijd aangaan. Dinsdagavond in de Fabriek moest het over cultuur gaan en woensdag zat ondernemend Zaanstad in de raadzaal om ons politici eens aan de tand te voelen.
Hoewel de meeste deelnemers aan de debatten dezelfde waren was de sfeer volkomen anders.

In de Fabriek was het gezellig, een beetje rommelig en het publiek had hart voor de stad. Ze zetten zich in het dagelijks leven in voor mooie, inspirerende of gewoon leuke activiteiten in de stad. De politici waren het allemaal roerend eens dat cultuur erg belangrijk is, maar sommige partijen gingen al heel snel over sport praten.
Ik heb nog maar eens aangegeven dat voor de SP belangrijk is dat alle inwoners van de gemeente mee moeten kunnen doen aan allerlei culturele activiteiten. Verder weigerde ik een keuze te maken op welke manier de SP gaat bezuinigen als de gemeente minder geld krijgt uit Den Haag. Ten eerste omdat het nog geen gelopen race is dat we moeten bezuinigen en ten tweede omdat als je nu al vast zegt welke partijen volgens ons wel wat minder subsidie kunnen krijgen, je die clubs meteen de das omdoet.

De volgende dag in het hol van de liberale leeuw was de sfeer heel anders. Zakelijk, veel mannen in grijs kostuum, een strak georganiseerd debat en stemkastjes voor de zaal. De ondernemers hadden vooral hart voor de ondernemers.
Eerst werd een peiling gedaan hoe de stemverhoudingen lagen. Uiteraard scoorde we niet al te hoog, zo rond de 4%, maar dat verwachtten we al in een VVD/D66 bolwerk. Ook hier heb ik me niet laten verleiden tot het doen van bezuinigingsvoorstellen.
De mooiste vraag was wel of we nu echt dachten dat Zaanstad in 2020 CO2 neutraal kon worden en hoe de ondernemers moesten omgaan met verscherpte milieueisen op de bedrijventerreinen.
Ik heb de zaal het voorbeeld van Jan Marijnissen in Oss maar eens verteld. Jaren geleden in Oss stond Jan Marijnissen aan de poort van de sterk vervuilende fabriek van Organon te protesteren. De fabriek moest dicht of iets doen aan de vervuilende en gevaarlijke uitstoot. Organon heeft geïnvesteerd in hoogwaardige technologie om de uitstoot te verminderen, is daarmee groot geworden en exporteert die technologie over de hele wereld en de SP van Jan Marijnissen werd groter en groter.
Kortom investeren in milieu om daarmee het doel te behalen Zaanstad in 2020 CO2 neutraal te krijgen is een gouden kans voor de ondernemers. "Grijp je kans en niet zo bang zijn", riep ik de zaal op. "Het gaat om de gezondheid van een heleboel mensen in Zaanstad."
Of het die oproep was of iets anders in het debat weet ik niet, maar aan het eind van de avond had de SP toch een bescheiden winst geboekt.