h

OV-chipkaart vooralsnog niet het enige OV-betaalmiddel in Zaanstad

14 februari 2010

OV-chipkaart vooralsnog niet het enige OV-betaalmiddel in Zaanstad

Door: Anna de Groot, raadslid

In de late avond van donderdag 11 februari mochten de gemeenteraads- leden van Zaanstad hun zienswijze geven op het invoeren van de OV- chipkaart en het opheffen van de strippenkaart. Ook in stadsregio Amsterdam, waarvan Zaanstad onderdeel is, zou de OV-chipkaart het enige betaalmiddel in het openbaar vervoer moeten worden.

Was het wel slim om op deze avond de gemeenteraad om een zienswijze te vragen? Immers, een ruime meerderheid in de Tweede Kamer stemde op 9 februari in met een motie van de drie regeringspartijen PvdA, CDA en ChristenUnie die staatssecretaris Huizinga oproept om lering te trekken uit de Rotterdamse ervaringen. In Rotterdam wordt sedert 10 februari een proef gedaan, waarbij alleen nog maar met de OV-chipkaart betaald kan worden.
De Kamer steunde verder een motie van CDA en PvdA die opkomt voor de oudere reiziger. Huizinga moet samen met ouderenbonden en vervoerders deze categorie reizigers helpen wennen aan de nieuwe kaart voordat de rest van het land overgaat op de OV- chipkaart.
Uit de standpunten van hun landelijke partijen had wethouder Linnekamp bovendien af kunnen leiden dat SP en GroenLinks, normaal gesproken zijn grootste fans, geen positieve zienswijze zouden afgegeven voor het afschaffen van de strippenkaart in de stadsregio Amsterdam.

SP-kamerlid Emile Roemer voerde reeds vele malen ontelbare argumenten aan tegen de afschaffing van de strippenkaart als betaalmiddel. Ook GroenLinks-kamerlid Ineke van Gent protesteerde al een paar maal heftig. De Volkskrant van donderdagochtend, die slechts luttele uren voordat het oordeel van de raad van Zaanstad werd gevraagd uitkwam, berichtte dat ook reizigersorganisatie Rover de chippas niet meer ziet zitten.
In de avond van 11 februari kon een ambtenaar die verbonden is aan de stadsregio Amsterdam zijn enthousiasme over de gang van zaken bij de volledige invoering in Rotterdam nauwelijks temperen.

Het gros van de aanwezige raadsleden gaf een negatief advies. Van veel raadsleden was het argument dat eerst de proef in Rotterdam maar eens afgewacht moet worden voordat opnieuw een zienswijze gegeven kan worden. SP en GroenLinks waren veel uitgebreider in hun zienswijze. De SP voerde de volgende argumenten aan voor haar negatief advies:

  • er moeten voldoende afleespaaltjes zijn, ook in (de bussen van) de Zaanstreek
  • het afschaffen van het dubbel opstaptarief, in Zaanstad kan overgestapt worden van NS naar Connexxion v.v., van NS naar Arriva v.v. en van Connexxion naar Arriva v.v.
  • De tarieven baseren op hemelsbrede afstanden, dan komt wellicht voordelig reizen in Zaandam weer binnen bereik
  • Het niet doorberekenen van baliehandelingen. Deze zitten nu in het tarief. Twee maal baliehandelingen aan de reiziger berekenen is niet terecht
  • Het tarief moet gedurende de komende jaren niet stijgen. Reizen met openbaar vervoer moet even goedkoop of, zo je wilt, even duur blijven als nu. Een onderzoek van de SP wijst uit dat door de invoering van de OV-chipkaart het reizen per openbaar vervoer nú al duurder is
  • Connexxion wil haar eigen gemakskaartjes afschaffen. Het is niet te verwachten dat het gemakskaartje in Zaanstad blijft bestaan. Dit wordt ons echter wel beloofd.
  • Het mogelijk maken gratis openbaar vervoer en van speciale goedkope tarieven voor doelgroepen, zoals bijvoorbeeld personen met een inkomen van minder dan 120% van het sociaal minimum
  • Alvorens de OV-chipkaart in de Zaanstreek als enige betaalmiddel wordt ingevoerd, moet eerst de invoering in Rotterdam geëvalueerd worden
  • Bij de distributiepunten van OV-vervoerbewijzen moet de OV-chipkaart ook verkocht worden. Dit is in de Zaanstreek niet zo
  • Een ‘lege’OV-chipkaart mag geen geld kosten. Dus geen € 7,50 elke vijf jaar. Voor deze € 7.50 kan geen reis gemaakt worden
  • Ter waarborging van de privacy geen opslag van reisgegevens, waar dit voor betalingsdoeleinden niet nodig is
  • Het behoud van strippenkaart naast OV-chipkaart zo lang de bovengenoemde punten nog niet gerealiseerd zijn
  • GroenLinks sloot zich grotendeels bij de argumenten van de SP aan.

    En zo gebeurde het dat de strippenkaart in de stadsregio Amsterdam – en in elk geval in de Zaanstreek - nog enige tijd in gebruik blijft naast de OV-chipkaart.

    Op 12 februari 2010 op de radio: door de invoering van de OV-chipkaart als enig betaalmiddel zullen minder reizigers van het openbaar gebruik gaan maken, zodat de tarieven weer omhoog moeten.

    U bent hier