Plakkend aan de weg timmeren

5 februari 2010

Plakkend aan de weg timmeren

Door: Anna de Groot

Het is een beetje folklore en een beetje ouderwets. De gemeente zet borden neer om het straatmeubilair en de muren te sparen. De politieke partijen plakken hun verkiezingsposters op de borden. Op andere plekken plakken is niet toegestaan. Een beetje logisch is dat wel. In de periodes tussen de verkiezingen brult de gemeenteraad luid schande over de vervuiling van de openbare ruimte, het zwerfvuil en de graffiti.

Wie leest dit nog? Dat vroegen mijn plakgenoot Ronald en ik ons gisteren hardop af. In een tijd waarin beelden en woorden heel anders onder de aandacht gebracht worden dan zo’n twintig jaar geleden lijkt het plakken van posters nogal overbodig. De verkiezingsborden staan op plaatsen waar over het algemeen veel verkeer langsrijdt. Wie zijn aandacht niet op de weg, maar op de verkiezingsborden richt, heeft al snel een aanrijding.
Nog slechts weinig afdelingen van landelijke partijen hebben een echte eigen poster met foto van de lijsttrekker en lijstnummer. De meeste partijen, waaronder de SP, doen de gemeenteraadsverkiezingen en de kandidaatraadsleden af met een algemene landelijke poster.

Ik ben heel benieuwd welke kiezers door de verkiezingsposters worden bereikt. Worden door onze posters meer mensen naar de stembus gelokt? Worden mensen door de posters overtuigd op een andere partij te gaan stemmen dan zij in hun hoofd hadden? Ik weet het niet.

Het meeste plezier in het plakken is voor de plakkers zelf. In een fikse regenbui waren Ronald en ik de eerste avond aan de slag. Verkiezingsborden zoeken, keukentrap uit de auto, emmer lijm en witkwast uit de auto, de wankele trap opklimmen en dan proberen zo strak, recht en stevig mogelijk de posters op de borden te plakken. En in de tussentijd zijn er de gesprekken en is er gelegenheid om je plak- en partijgenoot beter te leren kennen dan je ‘m al deed. De tweede avond versierden wij de borden in een andere ‘wijk’ met wit en rood en ‘ik, jij en wij’. En over een week of wat doen wij nog ‘onderhoud’.

De gemeente Zaanstad heeft de verkiezingsborden met plakband in vakken verdeeld. Elke politieke partij mag in z’n ‘eigen vak’ plakken. Wat saai! Binnenkort zullen de partijen in de gemeenteraad elkaar wel weer verontwaardigd aanvallen op het feit dat de ene partij een te grote poster heeft, de andere partij over de lijntjes geplakt heeft en dat er partijen zijn die over elkaars posters hebben geplakt. En dat terwijl het plakken eigenlijk het leukst is als er een ‘plakoorlog’ gestreden wordt.

Maar ja, plakken is veel werk en de posters zijn verre van goedkoop. En de PvdA zal plakken ongetwijfeld ook willen uitstellen tot warmer en zonniger dagen. Wij van de SP plakken met plezier. En in alle weersomstandigheden!