Weinig politiek vuurwerk

Weinig politiek vuurwerk

SP-lijsttrekker Patrick Zoomermeijer wil met iedereen het gesprek aangaan

Door: Willem Croese

ZAANDAM – Veertien politieke partijen - waaronder de SP - doen in Zaanstad mee aan de gemeenteraads- verkiezingen van 3 maart. De verkiezingsstrijd is losgebarsten. Naast folderen en andere activiteiten zijn er ook debatten. Didf Zaanstad heeft zondagmiddag in buurthuis De Kolk de eerste confrontatie gehouden tussen kandidaten van een aantal partijen.

D66, GroenLinks, CDA, Rosa, PvdA, VVD en SP konden de degens met elkaar kruisen. Politiek vuurwerk kwam er niet echt. Grotendeels lag dit aan de zwakke gespreksleidster Kismet Diktas. Zodra de discussie tussen de politici dreigde te knallen werd dit afgekapt, ook wanneer het aanwezige publiek kritische vragen of opmerkingen plaatste.

geen vuurwerk
Foto: Anna de Groot

Inburgering

De nummer zeven van D66, Emre Kanik, gaf de aftrap voor een wat pittigere strijd als nieuwkomer in de Zaanse politiek. Hij stelde onder andere dat de inburgering onvoldoende is, omdat er slechts aan taalcursussen gedaan wordt. De taal leren moeten mensen volgens hem zelf doen. Begeleiding naar werk is naar zijn mening meer dan noodzakelijk.
Alsof hij les kreeg werd hem door vertegenwoordigers van collegepartijen uitgelegd dat de Wet Inburgering (WI) een verplicht nummertje is dat oud-minister Rita Verdonk vier jaar geleden door de Tweede Kamer heeft geloodst en waarmee D66 heeft ingestemd. SP'er Piet Keijzer kreeg als verantwoordelijk wethouder voor de uitvoering van de inburgering complimenten van de overige partijen.
Immers hij zorgde ervoor dat inburgeraars de cursus niet zelf moeten betalen. Bovendien is het tempo en succes zodanig dat Zaanstad tot de tien beste gemeenten behoort voor deze zaak. Geslaagde inburgeraars worden nu al op maat begeleid naar werk. De onwetende D66'er werd op zijn wenken bediend.

Verzet

Inverdan, het megaproject in Zaandam, kwam ook aan bod. SP-lijsttrekker Patrick Zoomermeijer pleitte voor een sobere uitvoering van het plan. ,,Bij tekorten moet er geen geld uit de algemene middelen pot gehaald worden. En wij willen niet miljoenen er tegenaan gooien zonder dat het einde van de tunnel in zicht is.”

Addy Verschuren (CDA), Ruud Pauw (ROSA), Patrick Zoomermeijer (SP)
Foto: Anna de Groot

De SP'er gaf ook aan 'de straat naar de raad' te willen brengen door met iedereen het gesprek aan te gaan. ,,Wij zijn niet alleen op straat tijdens de verkiezingen, maar ook daarvoor en hierna. Zodra de bezuinigings- plannen van het kabinet bekend zijn zal de SP actief verzet organiseren, omdat gewone mensen niet de rekening moeten betalen voor de fouten van bankiers.”

Verder kwamen witte en zwarte wijken en scholen aan de orde. Het Masterplan Poelenburg werd in de huidige raadsperiode met goedkeuring van de gemeenteraad aangenomen. Bewoners van de wijk werden betrokken bij het samenstellen van het plan. Patrick Zoomermeijer wees de aanwezigen erop de problemen van Poelenburg niet te willen verschuiven naar andere delen van de stad, maar wel ter plekke oplossen. De wijk is de maat waarin met en voor bewoners zaken geregeld worden, zodat ook in Poelenburg prettig geleefd, geleerd en gewerkt wordt.

Het weinig vlammende debat eindigde met een drankje en een hapje. Vooral aanwezige SP-leden hadden meer discussie gewild, want hier was weinig ruimte voor. Niettemin waren zij zeer tevreden over de inbreng van hun lijsttrekker Patrick Zoomermeijer.