h

De auto en de parkeerplaats

2 maart 2010

De auto en de parkeerplaats

Door: Anna de Groot, raadslid

Wat is dat nu toch met die auto’s? Enerzijds hebben mensen ruzie om een parkeerplaatsje, anderzijds willen ze hun kinderen veilig op straat laten spelen en meer openbaar groen. En natuurlijk willen mensen nóóit meer in de file, maar ook niet in het openbaar vervoer, maar een snelweg door het open landschap is ook taboe.
Als gemeenteraadslid, dat geacht wordt verstandige beslissingen te nemen, heb ik soms de handen in het haar.
In de volgende raadsperiode komt het tweede deel van de parkeernota aan de orde. Dan pas beslist de gemeenteraad over vergunningparkeren, betaald parkeren, handhaving, bedrijfsbusjes, goedkoper parkeren voor 'schone' auto's etc. De SP gaat daarover eerst in gesprek met leden en andere belangstellenden op een nog te plannen thema avond.

Wat is er gebeurd in de afgelopen jaren? Er verdween steeds meer werk uit Zaanstad. Daarentegen kwamen steeds meer mensen uit de gemeente Amsterdam in Zaanstad wonen. En steeds meer Zaankanters vonden werk in Amsterdam of verder. Woningen zijn alleen nog maar betaalbaar als beide partners een betaalde baan hebben, waardoor beide partners een auto nodig denken te hebben om op hun werk te komen. Het openbaar vervoer komt niet of slechts met moeite op alle werklocaties en is bovendien veel te duur in vergelijking met de auto.

De parkeernorm in Zaanstad is niet afgestemd op tenminste twee auto’s per woning. In sommige wijken, met smalle straten, veel woningen en veel kinderen, is de parkeernorm per woning zelfs volstrekt onvoldoende om de vele geparkeerde auto’s te kunnen bergen. In deze wijken ontstaan belangenverstrengelingen, op wijkniveau, op straatniveau en zelfs op individueel niveau. Je zal als inwoner maar voor de keus gesteld worden! Wil ik een extra parkeerplaats voor mijn tweede auto, wil ik dat mijn kinderen veilig en onbekommerd buiten kunnen spelen of wil ik meer groen voor de deur?

In diverse wijken leveren bewoners een gevecht met elkaar. Ze maken, vaak via de gemeente, ruzie met hun medebewoners om ‘fout’ parkeren. Ze schakelen Handhaving en de politie in om verkeerd geparkeerde auto’s te laten verwijderen. Ze ergeren zich dood aan bedrijfsbusjes voor hun deur. Hun kinderen kunnen met goed fatsoen niet meer buiten spelen en brengen hun dag door achter PC en TV.
Bewoners van de Rosmolenwijk waren erg boos op de medewerkers van het ZMC, die hun auto’s in de Rosmolenwijk parkeerden. Toch wilde de meerderheid van de bewoners van de Rosmolenwijk géén vergunning- parkeren.
In sommige wijken is men echter heel blij als er vergunningparkeren komt.

In de gemeenteraad van Zaanstad bespraken wij de Parkeernota. Deze bestaat uit twee delen. In het eerste deel van deze nota werd beslist over het instellen van een parkeerfonds en het instellen van een bereikbaarheidsfonds. Kort gezegd, bij nieuwbouw van woningen moeten projectontwikkelaars voortaan kiezen voor het realiseren van parkeerplaatsen op eigen terrein van een woningbouwproject óf dit afkopen. Hiermee zijn substantiële bedragen gemoeid. Met de bedragen die de gemeente 'verdient' met de afkoop van de eis parkeerplaatsen op eigen terrein te realiseren, worden gebouwde parkeervoorzieningen (parkeergarages) gerealiseerd en wordt er iets gedaan aan de bereikbaarheid van diverse delen in de stad per openbaar vervoer, fiets en de benenwagen.
De SP had nog een motie om de gebouwde voorzieningen vooral te realiseren in wijken waar de parkeerdruk het hoogst is, namelijk vooral de wijken met veel sociale woningen, maar deze motie werd door de andere fracties in de gemeenteraad weggestemd. Jammer.

Nu schijnt het dat de lokale rechtse politieke partij DZ in sommige wijken een foldertje heeft verspreid waarin aan de bewoners wordt meegedeeld dat zij straks moeten gaan betalen voor parkeren bij hun huis in heel Zaanstad. ‘k Heb het foldertje niet gezien, Wormerveer is blijkbaar gevrijwaard van de belangstelling van DZ, maar op de campagnedag van afgelopen zaterdag op de Gedempte Gracht werden de leden van het campagneteam er wel op aangesproken.
DZ kwam met deze beweringen ook op een politiek debat in de wijk Westerwatering en in de gemeenteraads- vergadering van 18 februari 2010. DZ werd door alle andere partijen aangevallen op hun standpunt, want het is volstrekt onjuist. Veel partijen bestempelen de beweringen van DZ als een leugen, ik zou het willen houden op een dwaling van een partij die haar huiswerk niet goed heeft gedaan. Het kan natuurlijk gebeuren dat in de hectiek van de gemeenteraadsverkiezingen en de jacht op stemmen het huiswerk van een eenmansfractie er wel eens bij inschiet.

Het tweede deel van de gemeentelijke Parkeernota ligt, zoals gezegd, nog in het verschiet. Ik zou heel graag willen dat de SP-leden en de SP-stemmers in Zaanstad zich uitspreken over wat zij willen. Ik heb daarbij de volgende vragen:

    Vindt u dat er te weinig parkeerplaatsen in Zaanstad zijn?

    Hoe wilt u dit probleem oplossen? Vergunningparkeren, een beter en frequenter openbaar vervoer, bomen kappen voor parkeren, kinderen binnen houden en niet meer op straat laten spelen?

    Vindt u bomen in de straat en speelplekken voor kinderen belangrijk? Wilt u uw kinderen zelfs onbekommerd en veilig in uw straat laten spelen? Hoe lost u dit op als u weet dat iedereen ook een parkeerplaats voor twee of meer auto’s in diezelfde straat wil?

    Wilt u dat auto’s in een parkeergarage gestald worden, ook al gaat dit geld kosten? Vindt u het fijn om een autovrije straat te hebben, op straat een praatje te maken met de buren, uw kinderen laten stoepranden (net zoals de meesten van ons vroeger deden)?

    Wilt u eigenlijk heel graag met het openbaar vervoer in plaats van met de auto naar uw werk en op familiebezoek? Wilt u dat het openbaar vervoer op bepaalde tijdstippen of voor bepaalde doelgroepen zeer goedkoop of zelfs gratis wordt? Wat hebt u daar financieel voor over? Bent u bereid uw auto daarvoor de deur uit te doen en bijvoorbeeld te gaan autodelen?

Ik zou het fantastisch vinden als u onze fractie wilt helpen met de komende beslissingen over het tweede gedeelte van de Parkeernota. Wij zullen al onze leden een uitnodiging zenden voor een thema avond over dit onderwerp. Bent u geen lid, dan kunt u zich voor de komende discussie opgeven via zaanstreek@sp.nl
Datum, tijd en plaats wordt nog bekend gemaakt.

U bent hier