Afscheid

25 april 2010

Afscheid

De afsluiting van een periode

Door: Nora Swagerman

Vrijdag 23 april 2010, afscheid van de aftredende wethouders. Ook onze wethouder keert niet terug in het volgende college. Ook wij als SP keren niet terug in het volgende college.
Ondanks dat ik nou niet bepaald bekend sta als sentimenteel, greep deze afscheidsreceptie mij toch wel aan. Als je de burgemeester de loftrompet over onze wethouder hoort afsteken, als je de lange rij mensen ziet die onze wethouder nog willen bedanken voor zijn inzet, word je toch droevig.

Ook ik stond in de rij bij verschillende aftredende wethouders en tot mijn verbazing werd ik door hen bedankt. Bedankt dat wij als SP samen met hen geprobeerd hadden de stad te besturen. En dat is toch waar!
Tien jaar geleden bracht een turbulente ledenvergadering ons er toe om mee te doen aan de gemeenteraads- verkiezingen. Vijf jaar geleden hikten wij tegen de vraag aan of wij ons voor de volgende verkiezingen ook moesten voorbereiden op een wethouderspost. En nu lag die periode achter ons. Piet werd bedankt en wij gaan de oppositie in.

Het is inderdaad de afsluiting van een periode. Wij hebben de verantwoordelijkheid gedragen een stad mee te besturen. En we hebben ervaren hoe moeilijk dat is.
Als beginnende coalitiepartij hebben we heel wat hobbels moeten nemen. Alleen al het feit dat wij helemaal niet duidelijk hadden hoe je met de verschillende rollen om moest gaan en waar ieders verantwoordelijkheden lagen. Een wethouder is wel een SP-lid, maar heeft een andere verantwoordelijkheid dan een fractielid. Hoe ga je hier mee om? En dan de afdeling. Hoe houd je die betrokken bij de politiek van alle dag? Uiteindelijk moeten onze politieke principes vertaald worden in duizend en één dagelijkse onderwerpen.
Is het ons gelukt de verantwoordelijkheid die wij op ons genomen hebben tot een goed einde te brengen? Ja, zeg ik volmondig! Het is ons gelukt!

Getuige de loftrompet die, door vriend en vijand, over Piet werd uitgestoken is dat meebesturen gelukt. Heeft het er iets toe gedaan dat de SP meebestuurde? Op sommige fronten zeker, op andere minder. Hebben wij het verschil gemaakt? De komende periode zal dat zeker duidelijk worden.
En de fractie? Ook zij hebben alle zeilen bijgezet om de eindstreep te halen. En moeilijk was dat. De kloof tussen principe en praktijk leek onoverbrugbaar. Een kloof die leidde tot een aftredend raadslid en een scheuring in de afdeling.
Maar tijdens de algemene ledenvergadering van 26 juni 2009, toen de voorspelling windkracht 12 was afgegeven en de SP afdeling Zaanstreek in de golven ten onder dreigde te gaan, werd toch de storm overwonnen en viel het besluit ‘we gaan door’. We hebben een taak op ons genomen en die maken wij af.

Dit alles verklaart wat mij zo emotioneel maakte. Het is ons gelukt; wij afdeling, fractie en wethouder hebben de eindstreep gehaald. Ieder vanuit zijn eigen drijfveren heeft vier jaar zijn stinkende best gedaan iets te doen aan het scheppen van een betere wereld!

Piet, Carla, Sonja, Anna, Rob, Guus, Roland, fractie ondersteuners, bestuur, actieve leden en alle andere SP-ers BEDANKT.

En nu op naar een nieuwe SP-periode.