Iets over hebben voor een ander

1 april 2010

Iets over hebben voor een ander

Door: Nora Swagerman

Elke week legt het Zaans Stadsblad de politieke partijen van Zaanstad een stelling voor.
Volgende week is de stelling ‘Iedere Nederlander moet verplicht een dag per jaar vrijwilligerswerk doen’.
Ik heb bezwaar tegen het “moeten” doen. Het doen van vrijwilligers werk is gerelateerd aan het begrip “iets over hebben voor een ander”. En dat zit verweven in de opvoeding.

In het publieke leven zijn het ook de ouders die het voorbeeld moeten geven, dat begint al op de scholen. Welke ouders zijn betrokken bij de scholen? Welke ouders hebben nog tijd en zin om in de MR te stappen? Of met een schoolreisje mee te gaan? Of voorlees moeder/vader te zijn?

Dan de sportverenigingen, hoeveel kinderen worden er niet bij de sportvereniging gedropt met de mededeling 'straks kom ik je weer halen'. Dat kinderen ook vervoerd moeten worden naar de uitclub staan ze niet eens stil. Bestuurders, leiders voor elftallen, kantinemedewerkers, ze zijn nog sporadisch. Als ouders het voorbeeld zouden geven wordt het voor kinderen ook gewoon om iets voor een ander te doen.

Dan de zogenaamde inspraak mogelijkheden bij allerlei overheids- en andere maatschappelijke organisaties. Als mensen zich al willen inspannen voor het publieke belang, hoe serieus worden zij genomen? Waar is de beroepskracht die hen ondersteunt en begeleidt zodat zij met al hun goede bedoelingen niet gemangeld worden tussen alle regels enz.

Vriendelijk zijn voor elkaar? Iets over hebben voor elkaar? We kennen het niet meer, we leven allemaal op ons eigen eilandje. Niet voor niets is Sire een hele campagne begonnen.

Het is onzin om 1 maal per jaar vrijwilligers werk te moeten doen. Er moet fundamenteel iets aan de ontwikkeling van onze maatschappij veranderen.

Voorstel: laten wij 1 maal per jaar de mensen niet verplichten vrijwilligers werk te doen, maar ze verplicht 1 maal per jaar een dag te scholen in de betekenis van Menselijke Waardigheid, Gelijkwaardigheid en Solidariteit.