De Grote Schoonmaak!

1 mei 2010

De Grote Schoonmaak!

Door: Zehra Varli

Een week geleden was het 17e congres de SP. Het heeft op mij een grote indruk gemaakt. Het Congres werd gehouden in Amsterdam, in een voormalige staalfabriek. De zaal was helemaal vol, zeker wel meer dan 700 mensen uit het hele land. Het congres duurde bijna een hele dag. Er is veel besproken en besloten. En natuurlijk waren er emotionele momenten.

Om 10.30 uur was de aanvang van het congres. Na Spik 'n Span nam Jan Marijnissen het woord. Jan Marijnissen kondigde helaas aan na 16 jaar bij de SP niet meer op de kandidatenlijst te willen staan en dat het tijd was voor een nieuwe generatie. Hij is een fantastische voorzitter geweest.

Jan Marijnissen nodigde daarna de schoonmakers uit op het podium. Na negen weken staken hebben ze met zijn allen een fatsoenlijk CAO akkoord kunnen bereiken. De SP'er Ron Meyer kreeg een Gouden Tomaat. Hij is een vakbondsbestuurder die een grote rol heeft gespeeld bij de overwinning van schoonmakers. Volgens een schoonmaker in Eindhoven was SP de enige partij die hun actie steunde en hij bedankte de SP daarvoor. De schoonmakers kregen een staande ovatie.
Ook ging Jan Marijnissen het gesprek aan met andere arbeiders, zoals postbeambten, voormalige Heineken werknemers die flink achteruit zijn gegaan in hun loon en een mevrouw van de thuiszorg.

Ron Meyer (rechts) samen met schoonmakers, postbezorgers, cateraars en thuiszorgwerkers

Een emotioneel moment was toen er een filmpje over Agnes Kant werd vertoond. Ik kreeg een brok in mijn keel. Na het filmpje kreeg Agnes Kant een staande ovatie. We betreuren natuurlijk haar vertrek maar accepteren ook haar beslissing.

Na de pauze werd het congres voortgezet door sprekers van een aantal gemeenten, die hun voorstel indienden over het verkiezingsprogramma. Met succes zou ik zeggen. Er zijn meerdere voorstellen overgenomen. Een belangrijke overname was het voorstel betreft NS. De NS moet weer volledig een staatsbedrijf worden onder directe controle van een minister die daar democratisch op afgerekend kan worden.

Ook was er aandacht voor het voorstel van Krista van Velzen over kernwapens. Kernwapens uit ons land! Het voorstel van Krista is door andere partijen in de Tweede Kamer gesteund: GroenLinks, PvdA, CDA, D66 en PvdD.

Na weer een pauze zouden we verder gaan met de bespreking verkiezingsprogramma maar ineens kwamen er "ontsnapte boeven" op het podium met spandoeken. Het was SP ROOD natuurlijk. De jongeren waren gekleed als gevangenen, zwart-wit gestreept, en elk van hen had een masker op. Een masker van de lijstrekkers van D66, PvdA, GroenLinks en VVD. "Houd de stufidieven". Deze partijen willen de studenten beroven van hun basisbeurs. O.a de studenten moeten opdraaien voor de crisis. Wanneer de beurs afgeschaft wordt kan een groot aantal studenten niet meer studeren. Op 9 juni zouden de kiezers deze ordinaire dieven in de kraag moeten vatten. Met de macht van PvdA, D66, GroenLinks en de VVD kunnen de studenten hun beurs inleveren op 10 juni. "Lever nu je geld in of stem SP op 9 juni!!!"

Na deze interruptie begon het tweede deel van de bespreking van het verkiezingsprogramma en aansluitend ging men over tot stemmen.

Daarna was het woord aan de lijsttrekker van de SP: Emile Roemer. Hij begon met Jan en Agnes te bedanken voor hun werk en wat ze gedaan hebben voor de partij. Emile Roemer is een man met humor. Hij wist het publiek zo nu en dan te laten lachen tijdens zijn toespraak.

"Als deze partij niet had bestaan dan zou deze partij vandaag opgericht moeten worden", zei hij heel mooi.
De economische, sociale en politieke puinhoop waar we mee opgezadeld zijn moet opgeruimd worden.
Emile heeft een goede toespraak gehouden, hij is duidelijk, goed en gaat ervoor. Hij vertelt de waarheid, de waarheid die we allemaal wel kennen maar die sommigen ontkennen. Over die waarheid heeft hij gesproken, wat voor een puinhoop de neo-liberale partijen veroorzaakt hebben, en hoe wij als SP het willen aanpakken.

De grote schoonmaak, bezem erdoor en spons erover!

Emile kreeg veel applaus tijdens zijn toespraak. Na zijn toespraak hadden we een feestelijke afsluiting met muziek en kregen we een SP tas mee naar huis. Uiteraard met schoonmaak spullen er ook in. Zeep, doekje en een spons.
Emile Roemer weet je wel te motiveren om nog meer te doen dan je al doet. Mij zeker wel, ik was een gemotiveerde SP'er en nu nog meer.

Ja, het was een zeer aangenaam congres. De stemming was aangenaam, de toespraken waren aangenaam, af en toe een humoristische opmerkingen tussendoor. Het was duidelijk te zien dat de leden zeer enthousiast waren.

Laten we maar beginnen met de campagne, ik heb er zin in!