Herdenking verzetsman Jan Bonekamp

1 mei 2010

Herdenking verzetsman Jan Bonekamp

Traditiegetrouw herdenken wij in Nederland op 4 mei de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog.
Hier in deze regio richten wij onze speciale aandacht op Jan Bonekamp. Deze man gaf zijn leven in de strijd tegen racisme en fascisme.
Als onderdeel van het communistische verzet liquideerde hij samen met Hannie Schaft op de Westzijde in Zaandam een politieman. Hannie Schaft heeft landelijke faam gekregen als "het meisje met het rode haar". Jan en Hannie wilden de politieman die heulde met de nazi's en antifascisten op liet pakken, stoppen. Tijdens de aanslag raakte Jan levensgevaarlijk gewond.

Jan Bonekamp
1914-1944

Racisme en fascisme, die woorden zijn helaas nog steeds niet uit ons woordenboek verdwenen. Daarom moeten we waakzaam blijven tegen onverdraagzaamheid en de herinnering aan mensen als Jan Bonekamp levend houden.

In Zaandam is een straat naar Jan vernoemd, maar in Velsen wordt hij op 4 mei nog altijd herdacht. Daar werkte hij bij de Hoogovens en daar is hij begraven.

De herdenking vindt plaats
4 mei 2010 om 20.30 uur
Westerbegraafplaats – Havenkade – IJmuiden

Op deze herdenking zal Joke Bonekamp, nicht van Jan, het woord voeren. Tevens wordt het startsein gegeven voor de fototentoonstelling over de februaristaking van 1941 in Velsen.