Verkiezingen en ID en/of paspoort

19 mei 2010

Verkiezingen en ID en/of paspoort

Goed nieuws voor de ouderen onder ons die niet meer maatschappelijk actief zijn of in een instelling verblijven. Zij hebben vaak geen geldige ID kaart, paspoort of rijbewijs meer in hun bezit en kunnen daarom veelal niet hun stem uitbrengen bij de verkiezingen. Dit is naar voren gekomen uit een evaluatie na de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen. Bij de komende verkiezingen zijn de regels versoepelt.

Gedeelte publicatie van een overheidsbericht:

'Het kabinet stelt vast dat gemeenten stembureauleden zorgvuldiger moeten selecteren en beter moeten instrueren. Daarnaast komt het kabinet tegemoet aan oudere kiezers die niet meer maatschappelijk actief zijn en daardoor vaak geen geldig paspoort, identiteitskaart of rijbewijs meer hebben. Om deze groep kiezers te helpen, kunnen bij de verkiezingen op 9 juni 2010 en bij de Provinciale Statenverkiezingen in maart 2011 ook identiteitsdocumenten worden gebruikt die maximaal vijf jaar zijn verlopen. In het kader van het aankomend wetsvoorstel verkiezingsproces zal worden gezocht naar een structurele oplossing van dit knelpunt.'