Vrijwilligers gevraagd voor Bezoekgroep Vreemdelingengevangenis Zaandam

30 mei 2010

Vrijwilligers gevraagd voor Bezoekgroep Vreemdelingengevangenis Zaandam

In Zaandam liggen twee gevangenisboten waar veel mannen zijn opgesloten. Niet omdat ze iets misdaan hebben, zelfs niet omdat ze ergens van verdacht worden, maar puur omdat ze niet (meer) over de juiste papieren beschikken om in Nederland te mogen blijven. Ze zijn naar het Westen gekomen op de vlucht voor geweld of op zoek naar een behoorlijk inkomen. In afwachting van hun uitzetting worden zij op deze gevangenisboten vastgehouden, wat tegelijkertijd betekent dat ze ook afgesloten zijn van de buitenwereld.

Uit solidariteit met deze "minsten onder de mensen", gaat een bezoekgroep wekelijks naar deze gevangenis toe om hen te ontmoeten en een hart onder de riem te steken. Ze nemen drinken en versnaperingen mee en proberen in een ontspannen sfeer met hen te praten. Er zijn ook gezelschapsspelletjes aanwezig. Zo proberen zij het isolement van de gevangen migranten enigszins te doorbreken.

Daarom is de bezoekgroep detentieboten op zoek naar vriendelijke, betrokken mensen, die goed kunnen luisteren. Het spreken van talen is een aanbeveling, maar een groot hart is een vereiste.

Op dit moment zijn er vrijwilligers te weinig om iedere week op donderdagmiddag naar de boten te gaan.

Wilt U meedoen? Bel of mail dan naar:

Aria van Buuren
telefoon: 075-6173485,