Zwarte zaterdag 2010

10 augustus 2010

Zwarte zaterdag 2010

Door: Carla Schuddeboom

Zwarte zaterdag. De dag waarop het verkeer naar het warme zuiden van Frankrijk vast loopt omdat overal de vakanties beginnen. Komt elk jaar terug, de moeite van het vermelden niet waard. Zwarte zaterdag 2010 dreigt nu in ons geheugen gegrift te worden om een heel andere reden. Het was de dag waarop we hoorden dat er ineens een politiek monster werd gebaard: een rechtse regeringscoalitie met steun van Geert Wilders en zijn racistische gedachtegoed.

Geen minderheidskabinet

Als dit allemaal doorgaat wordt het geen minderheidskabinet, een kabinet dat steeds naar meerderheden moet zoeken in het parlement. Nee, er komt dan net als altijd een regeerakkoord dat de steun krijgt van een meerderheid in de Tweede Kamer. Een keihard rechts bezuinigingsbeleid wordt straks zelfs dichtgetimmerd met twee akkoorden, alsof één nog niet genoeg is. Een regeerakkoord, waarin staat welke asociale bezuinigingen de PVV van Geert Wilders door de vingers gaat zien (hij mag het er wel mee oneens zijn, maar hij belooft de regering er niet om naar huis te zullen sturen). Verhoging van de pensioenleeftijd, bezuinigingen in de zorg, ze zullen daar zeker in staan, ook al had hij de kiezers wat anders beloofd. Tot overmaat van ramp komt er dan ook nog een gedoogakkoord waarin komt te staan welke discriminerende aantastingen van de rechtsstaat de VVD en het CDA daarvoor in ruil zullen accepteren. En de oppositie zal daarop geen enkele invloed meer hebben. Alle aan dit monsterakkoord deelnemende partijen laten op die manier straks hun meest zwarte, reactionaire kanten zien. Om zoiets te verzinnen moet je wel Maxime Verhagen heten!

Eigenlijk ís deze constructie nog het beste te zien als een meerderheidskabinet waaraan Geert Wilders geen ministers hoeft te leveren. Zodat hij vrij en ongebonden op reis kan gaan om zijn anti Islamitische evangelie uit te dragen in de wereld, terwijl in Nederland de sociale kaalslag plaats vindt.

Job en Femke zijn boos

Job Cohen en Femke Halsema zijn nu boos. Boos op Lubbers, die dit niet heeft voorkomen. Boos op de VVD die nog veel rechtser blijkt te zijn dan ze dachten en die bovendien vanaf het begin een rechtse samenwerking met Geert Wilders heeft gewild, zoals nu is toegegeven. Ze zijn ook boos op het CDA, dat toch immers de grootste verliezer van deze verkiezingen was en nu ook nog zijn morele kompas kwijt lijkt te zijn. En dat zijn de partijen waarmee ze zo graag willen regeren! Daar kun je toch haast niet meer mee aankomen?

Deze partijen, PvdA en GL, hebben alle reden om eens bij zichzelf te rade te gaan. Wat hebben zij gedaan om deze rampzalige wending te voorkomen? Ze hebben Lubbers opdracht gegeven om éérst een rechtse coalitie te onderzoeken. Hebben zij ook een centrumlinkse variant bij Lubbers op tafel gelegd? Nee, zo blijkt uit diens verslag. Hebben zij gezorgd voor een alternatief, voor het geval hun zo vurig gewenste paarse middencoalitie zou stranden? Nee, ook dat niet. De rechtse partijen zaten al aan tafel met Wilders toen ze officieel nog aan het onderhandelen waren met PvdA, Groenlinks en D66. Wat deden PvdA en Groenlinks? Niets.

De Roemervariant in Zaanstad

Wat weerhield de PvdA en Groenlinks ervan om met de SP te overleggen? Een centrum-linkse meerderheid (de Roemervariant van PvdA, SP, Groenlinks en CDA) was mogelijk en is dat misschien nog steeds. Wat dat betreft kunnen alle partijen en de media een kijkje komen nemen in Zaanstad, waar het vier jaar lang goed heeft gewerkt. Maar als er om één partij een cordon sanitaire is gezet dan is het wel om de SP heen, zo lijkt het. Toen de SP 25 zetels haalde bij de vorige verkiezingen, meer dan Wilders nu, was er geen voortdurend gemekker van allerlei deskundigen in de media dat je zò veel stemmers niet in de kou mocht laten staan. Kennelijk kunnen alleen PVV-stemmers niet goed tegen de kou volgens al die politieke wetenschappers.

En de schapen

De achterkamertjes zijn op het moment weer allemaal verhuurd en we hebben geen idee wat er bekokstoofd wordt. Als we niet oppassen krijgt straks het neo-liberale gedachtengoed, waar we de financiële crisis aan te danken hadden, in Nederland weer ruim baan. Dan krijgt de grootste verliezer van de verkiezingen, het CDA, de helft van de ministersposten.

Wat zich nu al wreekt is dat de PVV geen partij is, laat staan een democratische partij. Geert Wilders kan met zijn stemmen doen wat hij wil en hoeft aan niemand verantwoording af te leggen. Zijn kiezers moeten maar ondergaan wat het betekent als er elk jaar minimaal 18 miljard moet worden bezuinigd, maar de hypotheekrente- aftrek niet mag worden versoberd en de belastingen niet mogen stijgen.
Ik kan een gevoel van deernis niet onderdrukken. Net als Jan Marijnissen in zijn Thorbeckelezing zou ik Berthold Brecht willen citeren: ‘En de schapen, ach de schapen, ontevreden met hun scheerders, besloten nu maar eens naar de slager te gaan’. Een citaat uit 1933. Bestond zwarte zaterdag toen ook al?