Overlast snelle (kleine) bootjes

16 september 2010

Overlast snelle (kleine) bootjes

Afgelopen donderdag werd tijdens het Zaanstad beraad het agenda initiatief van D66 snelle bootjes besproken. D66 wil een lokaal registratie systeem voor kleine bootjes. Want er zijn bewoners die hun zorgen hebben geuit over het gedrag van jongeren op het water met snelle bootjes.

Door Roland van Braam, steunfractielid

Ze veroorzaken overlast op het water door met hun bootjes met volle snelheid onder bruggen door te varen. De schade die dit veroorzaakt aan de walkanten, schoeingen, en de overige gebruikers zoals kanovaarders en roeiers zijn moeilijk in geld uit te drukken.

Er werd aan ons gevraagd een registratiesysteem in te voeren voor motorboten. Maar er is al een landelijke registratie systeem, maar die geldt enkel voor boten vanaf 4 meter. Door dit registratiesysteem haal je jongeren uit de anonimiteit en zijn ze te herleiden wanneer ze overlast veroorzaken en dat is in dit geval niet zo.

Klinkt goed dit initiatief, alleen los je daar de problemen niet mee op. Zolang er maar twee patrouilleboten van de politie op het water zijn, zal zo een registratiesysteem geen toegevoegde waarde zijn. Je krijgt dan bekeuringen achteraf. Onze SP-fractie vind nog steeds dat handhaven moet gebeuren door mensen op hun gedrag aan te spreken en indien nodig te verbaliseren.

De Zaanstreek is een groot waterrijk gebied waar het moeilijk is om op elke hoek van het water een patrouille boot van de politie te laten surveilleren. Ook zijn de uitvalswegen om te ontsnappen aan de politie zeer groot. Kortom vooralsnog ziet onze fractie net als alle overige partijen niet veel in dit agendainitiatief.

Maar we zullen wel gaan kijken of hier andere mogelijkheden voor zijn. Misschien hebben onze leden nog een goed idee?