7 november 2010

De Kade moet verdwijnen? Waarom? Daarom!

Poppodium De Kade, met zijn rijke historie en een bekendheid die zich uitstrekt tot ver buiten de Zaanstreek, dreigt haar subsidie te verliezen. Als dat gebeurt, gaat De Kade dicht, dat staat helaas buiten kijf. Gelukkig is het verzet tegen de sluiting van De Kade groot! Binnen de raad, waar zowel oppositie- en collegepartijen zich hard maken voor het behoud van De Kade. Maar vooral ook buiten de raad: duizenden mensen hebben de petitie getekend en honderden, meest jonge, bezoekers en vrijwilligers zijn al de straat op gegaan. De SP draagt hen en De Kade een warm hart toe.

Door : Sonja van Elmpt, raadslid

De Kade moet verdwijnen? Waarom? Daarom!

"Er moet bezuinigd worden! Er moeten harde keuzes gemaakt worden! We moeten onze emoties opzij zetten, want het kan niet anders!"
Dat zijn de woorden van het huidige college. En het slachtoffer is De Kade.
Hoe die keuze dan tot stand is gekomen is niet duidelijk. Op de vraag aan wethouder Leny Vissers van het ZOG met welke criteria zij heeft gewerkt, hoe zij tot die keuzes is gekomen kreeg de raad te horen : “ We hebben dit besloten. Waarom? Omdat we het besloten hebben” .
Geen uitleg over de keuzes. geen enkele visie, alleen maar: Waarom? Daarom!
Onverteerbaar, zeker omdat de Kade goede plannen heeft voor de toekomst op een nieuwe locatie, met sponsors en in samenwerking met Fluxus. Maar dan moeten ze wel de tijd krijgen om die plannen waar te maken. Als het aan Leny Vissers ligt krijgen ze die tijd niet. Waarom niet? Daarom niet!
Tegelijkertijd is er wel geld om 4 mensen extra aan te nemen voor straattoezicht. Waarom is dat nodig? Zaanstad is voor een grote gemeente behoorlijk veilig en rustig. Ernstige incidenten doen zich hier niet voor. Wel wat overlast van jongeren hier en daar, maar om daar nu 350.000 euro voor vier extra mensen voor uit te trekken? We hebben straathoekwerkers, de wijkagenten en jongerenwerkers die heel goed toezicht kunnen houden op straat. Die 350.000 euro is precies het subsidiebedrag voor de Kade. Daarmee krijgt De Kade aanzienlijk minder subsidie dan andere poppodia in de buurt, maar ze redden het ermee. Nu moet dat dus in een keer stoppen.
Waarom wethouder? Daarom!
Nou dat zullen we nog wel eens zien. Als het aan ons ligt niet. Het debat hierover zal donderdag in alle hevigheid losbarsten. Ik ben er klaar voor, de mouwen opgestroopt. Kom maar op wethouder.
Waarom? Daarom!

Petitie

Iedereen die De Kade een warm hart toedraagt kan een digitale petitie ondertekenen om hen te steunen.
Klik hier om de petitie te ondertekenen.