1500 hard werkende (en onderbetaalde) Nederlanders in de Brabanthallen

1500 hard werkende (en onderbetaalde) Nederlanders in de Brabanthallen

Armoede werkt niet

Door: Carla Schuddeboom

‘Meer dan een miljoen mensen werken en zijn in een rijk land als het onze toch arm. Daar gaat deze strijd om en deze strijd gaan wij winnen’. Dat was de boodschap van Emile Roemer voor de ruim 1500 deelnemers aan de manifestatie ‘Armoede werkt niet’.

Armoede werkt niet. Cynische rechtse mensen zullen zeggen: ‘Nee inderdaad, armen werken niet.’ Dat is vandaag de dag zelfs een tamelijk gangbare mening. Maar, mevrouw, meneer, de leuze ‘armoede werkt niet’ wil iets anders zeggen. Wij denken dat onze maatschappij er niet bij gebaat is dat we armoede creëren. En dat is precies wat dit kabinet doet met zijn bezuinigingen ‘aan de onderkant van de arbeidsmarkt’. Deze leuze wil zeggen: in zo’n maatschappij willen wij niet leven, waarin steeds meer mensen tot werkloosheid en armoede veroordeeld worden. Dat gaat niet werken.

Deze boodschap werd afgelopen zaterdag op allerlei manieren onder woorden gebracht in de Brabanthallen, waarheen ook uit Purmerend, Zaanstad en Wormerland een bus vol deelnemers afreisde.
Niet alleen door Emile Roemer: ‘De rekening van de crisis wordt neergelegd bij de mensen met de laagste inkomens. Wij sturen die rekening terug’.
Ook door Job Cohen: ‘Het gaat er vandaag niet om of je nou van de PvdA of van de SP bent….Het gaat om de maatregelen die dit kabinet gaat nemen. Dit kabinetsbeleid, daar gaan wij keihard tegenaan.’
En door Agnes Jongerius: ‘ Wij houden de WSW CAO overeind. Wij laten jullie niet los…En dat betekent ook dat voor ons als FNV werken onder het minimumloon niet bespreekbaar is.
En door Mariëtte Hamer van de PvdA (over het begrip ‘conservatief links’, een uitvinding van het trouwens opvallend afwezige Groen Links) ‘Conservatieve partijen, dat zijn de partijen die de klok willen terugzetten en de mensen hun werk en hun geld willen afpakken.’

Aan elkaar gepraat door de onvergetelijke Carrie uit Rotterdam hoorden wij onder andere de bemoedigende woorden van Judy Lok. Zij is beroemd geworden door de negen weken durende staking van de schoonmakers. Het is niet gemakkelijk, maar als je samen doorzet, dan kun je winnen, dat hebben die schoonmakers laten zien. De vertegenwoordiger van de stakende postbodes sloot zich daarbij aan. En dat gold ook voor de werknemers uit de Sociale Werkvoorziening die door Sadet Karabulut werden geïnterviewd. En voor de Wajongers. En voor de heer Ad Poppelaars van de Chronisch Zieken en Gehandicapten raad, die ons eraan herinnerde dat Rutte, toen hij nog staatssecretaris was, eens zei: ‘De sociale werkvoorziening is de parel op de kroon van de sociale zekerheid…daar gaan wij niet aan morrelen.’

Ons aller Harry Slinger had daar een duidelijk antwoord op: ‘Je loog tegen mij alsof ik een kind was.’ En mijn achterbuurman vatte het kernachtig samen: Oprutte!!!!

Bekijk hier een fotoverslag.