Linkse samenwerking bij 1 mei viering in Zaanstad

17 april 2011

Linkse samenwerking bij 1 mei viering in Zaanstad

SP, ROSA, PvdA en GroenLinks en de Turkse migrantenorganisatie DIDF organiseren op zondag 1 mei een manifestatie in filmtheater en café De Fabriek aan de Jan Sijbrandssteeg 12 in Zaandam. De manifestatie staat in het teken van de linkse samenwerking tegen de verrechtsing van het landelijke politiek beleid dat ten koste gaat van de positie van kansarmen en minderheden.

De 1 mei manifestatie speelt zich helemaal af in De Fabriek. Daarbij wordt zowel het filmtheater als het café betrokken bij deze Dag van de Arbeid.

Om 16.15 uur wordt de film Potiche gedraaid, een maatschappijkritische komedie van François Ozon uit 2010. In deze mengeling van kitscherige soap en melodrama, doorspekt met pikanterietjes, krijgt mevrouw Pujol een enorme kans in de schoot geworpen: door stakingen is haar man ingestort. Zij moet hem tijdelijk vervangen als directeur van de paraplufabriek. Daar blijkt pas echt haar talent te liggen. Niet alleen stemt ze de stakers tevreden, haar bewind brengt – letterlijk – kleur in de fabriekshal.

Vanaf 18.00 uur serveert café De Fabriek een eenvoudige arbeidersmaaltijd. Een Hollandse gehaktbal met kruimige aardappeltjes, kropsla/tomaat en een eitje en natuurlijk een schaaltje huisgemaakte appelmoes. En als toetje een glas vlaflip.

Om 20.15 uur begint de politieke manifestatie waarbij alle partijen kort aan het woord komen.

De anti-apartheidsactivist, journalist en schrijfster Conny Braam zal om 21.15 uur een lezing geven. Conny Braam was in 1971 één van de oprichters van de Anti- apartheidsbeweging Nederland. Sinds 1992 publiceert ze romans.

Hierna is er gelegenheid voor debat onder leiding van de dagvoorzitter, oud-wethouder van Zaanstad, Piet Keijzer.

Vanaf 22.15 uur treedt de Zaanse band MISHTO! op. Zes amateur-muzikanten die altijd op zoek zijn naar nieuwe ritmes, melodieën en uitdagingen om het publiek aan het dansen te krijgen. MISHTO! schrijft eigen nummers, waarin vaak invloeden vanuit de Balkanmuziek te horen zijn. Natuurlijk zingen we De Internationale.

De toegang voor de manifestatie ‘s avonds is GRATIS. De film en de arbeidersmaaltijd zijn voor eigen rekening.
De film kost € 4,00. De kosten voor de voedzame arbeidersmaaltijd zijn € 13,50.
Voor de film en de maaltijd dient u vooraf te reserveren: 075 6311993 ( voor de film), 075 6147616 (voor de maaltijd).