Schoon genoeg van kernenergie

17 april 2011

Schoon genoeg van kernenergie

Ze zijn er nog, de echte demonstranten. Mensen die hun stem willen laten horen, Mensen die zich zorgen maken en bang zijn dat de politiek hen niet horen wil. Regelmatig golfde de slogan “ Wij hebben schoon genoeg van kernenergie “ vanaf de Dam over het centrum van Amsterdam tijdens de manifestatie op zaterdag 16 april.

Zo’n kleine 10.000 duizend mensen, oud, jong, doorgewinterde tegenstanders van kernenergie en nieuwkomers, allen maken zich boos over het besluit om een tweede kerncentrale in Borssele te willen bouwen.

Zeker na de ramp in Japan realiseren velen zich hoe gevaarlijk de opwekking van kernenergie is en wat nog veel erger is, waar moet je met al dat levensgevaarlijke afval naar toe!
Wubbo Okkels, één van de sprekers, toonde nogmaals aan dat kernenergie, om in onze energie behoefte te voorzien, helemaal niet nodig is.

De aanwezige oppositiepartijen, GroenLinks, SP, PvdA en de Partij voor de Dieren, namen vandaag een eensgezinde houding aan en spraken zich uit, tegen de bouw van een nieuwe kerncentrale te zullen stemmen. Allen benadrukten dat de politiek de verantwoordelijkheid heeft om goed voor zijn burgers te zorgen en dat het niet past om de gevaarlijke risico’s en de vele milieuproblemen voor je uit te schuiven ten faveure van de winst die er op korte termijn met kernenergie valt te behalen. En dan nog wel een winst die niet bij de burgers terecht komt. De slogan van de Partij voor de Dieren “Kernenergie, doe het onze kinderen niet aan" verwoordde de intenties van alle partijen en nu maar hopen dat de regerende partijen deze redenen toch boven het maken van winst zullen stellen. Na deze manifestatie zullen er nog een aantal volgen dus houd de media in de gaten en ondersteun deze acties.
Teken de petitie op
www.schoongenoegvankernenergie.nl