Baanstede verdient onze steun

3 mei 2011

Baanstede verdient onze steun

Door: Evert Hartog

Er dreigen draconische bezuinigingen vanuit Den Haag te komen op de sociale werkvoorzieningen in het hele land. De SP voert hier al maanden actie tegen, onder de naam 'Armoede werkt niet'. Ook de sociale werkvoorziening in onze regio, Baanstede, zal hierdoor worden geraakt. Daarom komt ook de Zaanse SP in actie.

De afgelopen weken hebben SP-leden van de afdelingen Zaanstad, Wormerland en Purmerend verschillende vestigingen van Baanstede in Zaanstad, Wormer en Purmerend bezocht. Dit in het kader van een landelijk onderzoek. In Zaanstad zijn we naar de groenvoorziening in Wormerveer en de Noppeswinkel in Zaandam-zuid gegaan. Daar spraken we met teamleiders, leden van de Ondernemingsraad en natuurlijk met de mensen die gewoon werken bij Baanstede, over de voorgenomen bezuinigingen en de te verwachten gevolgen daarvan.

We hoorden hoe de werkdruk nu al toeneemt, waardoor sommigen dreigen niet meer ‘mee te kunnen komen’. En dat terwijl de sociale werkvoorziening juist een beschermde arbeidsplaats zou moeten zijn, waar iedereen een kans heeft om te werken naar zijn of haar vermogen. Door de economische crisis gaat het buiten Baanstede detacheren van mensen ook steeds moeilijker. Kortom, de situatie voor de allerkwetsbaarsten op de arbeidsmarkt verslechtert al, ook in Zaanstad. En nu komen daar landelijke bezuinigingen overheen die tienduizenden banen zal kosten, en een groot aantal mensen veroordeelt tot een leven achter de geraniums en in de bijstand.

We gebruikten ons bezoek ook om enquêtes in te laten vullen waarin de werknemers bij de sociale werkvoorziening zelf aan het woord komen. Om ze zo een stem te geven, die de Tweede Kamerfractie van de SP dan weer kan laten horen in Den Haag!

Ben je ook bezorgd over de bezuinigingen op de sociale werkvoorziening in het algemeen of de gevolgen voor de mensen van Baanstede in het bijzonder, neem dan gerust contact met ons op.
En teken het manifest op de www.armoedewerktniet.nl