Thema-avond afval met Remi Poppe: 'Bestaat er een afvalmaffia?'

30 oktober 2011

Thema-avond afval met Remi Poppe: 'Bestaat er een afvalmaffia?'

Op dinsdagavond 8 november organiseert de SP Zaanstreek in 't Brandtweer in Koog a/d Zaan een openbare bijeenkomst over de handel in afval. Dit mede naar aanleiding van de discussie over de stort van Nauerna. Spreker is Remi Poppe, gepokt en gemazeld milieu-activist en voormalig Tweede Kamerlid voor de SP.

Remi PoppeRemi Poppe was in 1994, samen met Jan Marijnissen, onze eerste vertegenwoordiger in de Tweede Kamer. Remi Poppe heeft een lange geschiedenis als SP-woordvoerder milieu en actievoerder in de strijd tegen grote vervuilers. Hij weet als geen ander dat illegale afvalhandel een groot probleem is.

Grote afvalverwerkers speuren de markt af naar lucratieve afvaldeals. Zo onderhandelt het bedrijf AVR-Van Gansewinkel met afvalaanbieders in Napels over de verwerking van de bergen huishoudelijk afval die daar op straat liggen. De afvalverwerking in Zuid-Italiƫ wordt voor een deel beheerst door de maffia, die de prijs van de verwerking opdrijft om er zelf meer aan te verdienen. "AVR-Van Gansewinkel verdient dus indirect door maffiapraktijken meer aan de verbranding van Italiaans afval dan aan de verwerking van ons eigen afval. En hierdoor wordt ons afval verdrongen naar de stort, die veel slechter is voor het milieu", zegt Poppe. "De geschiedenis herhaalt zich. Net als vroeger wordt er gerommeld met afval en verdwijnt afval naar het laagste putje van de markt, de stort."

Ook in Zaanstad hebben wij te maken met handel in afval, met name rond de afvalberg van Afvalzorg bij Nauerna. Onlangs heeft de rechter verdere uitbreiding van deze afvalberg verboden.

Wat vindt de Zaanse SP, wat vinden de Zaankanters? De 8ste november belooft weer een mooie avond te worden, dus komt allen!

Tijd: Dinsdagavond 8 november, 20.00 uur
Plaats: Wijkhuis 't Brandtweer, Breestraat 110 in Koog a/d Zaan (dat is in Oud-Koog, vlakbij de Albert Heijn)
Toegang is vrij