Vandaag begint de revolutie en wij willen daar bij zijn

15 oktober 2011

Vandaag begint de revolutie en wij willen daar bij zijn

Met wat ouderwetse opgewondenheid zaten wij in de trein naar Amsterdam. Zouden er veel mensen zijn? Zou er vandaag echt iets gebeuren? Natuurlijk wisten wij best dat er geen revolutie á la Marx uit zou breken. Maar toch had de oproep van Occupy ons hoopvol gestemd. Een andere wereld, een wereld waar de mens centraal staat, een wereld waar geld een middel is om allen van een menswaardig bestaan te verzekeren, het zou toch te mooi zijn om waar te zijn. Mensen, het was een geweldige happening!

Verslag door Nora Swagerman en Mieke Westera

Ruim 1500 mensen, waaronder veel jongeren, spandoeken en sprekers op het Beursplein en allen wilden hetzelfde: Geen wereld waarin winst en economische groei het handelen bepalen.

De demonstratie werd niet beheerst door grote podia met bekende politici of door luid protestliederen zingende bands, maar er stond gewoon een bestelwagentje met een geluidsinstallatie en een ieder die meende een boodschap voor de wereld te hebben kreeg de gelegenheid daarvan kond te doen. Gedurende de middag groeide het aantal mensen en stonden zij niet alleen op het Beursplein, maar ook het Rokin liep vol. Het waren niet alleen de demonstranten die zich uiterst correct gedroegen, het gemeente vervoerbedrijf heeft zonder luid bellende trams getracht de rust te bewaren en besloot gewoon niet meer over het Rokin te rijden en ook de politie liet zich niet zien, wat de sfeer geheel ten goede kwam.

Vele mensen hebben hun statement kunnen maken en hun bezorgdheid kunnen uitspreken over de verkeerde koers van het kapitalisme. En zoals een van de sprekers zei, “Een oplossing heb ik niet, maar we zullen allereerst de keuze moeten maken of om alles bij het oude te laten en de banken te steunen of kiezen de rekening niet te betalen en een ander financieel systeem introduceren."

Uiteraard is vandaag niet de revolutie uitgebroken en een ouderwetse revolutie zal naar wij hopen nooit uitbreken, maar duidelijk is wel dat duizenden mensen op deze wereld, jong en oud, anti-globalist en streepjespak, mensen uit alle lagen van de bevolking in 100 steden op de straat stonden en hardop mededeelden niet langer in het kapitalistische systeem te geloven. Duizenden mensen die niet direct een oplossing hebben, maar wel bereid zijn de wereld te veranderen.

Voor ons is de revolutie vandaag dus wel begonnen. Wij SP'ers willen de wereld veranderen, maar duizenden met ons willen dat ook en allen willen, net als wij, een menswaardiger wereld en dat geeft hoop.

Foto's Mieke Westera en Nora Swagerman