De ketting van solidariteit weer tientallen meters langer!

6 november 2011

De ketting van solidariteit weer tientallen meters langer!

Om samen te knokken met de mensen in de fabrieken, bedrijven en sociale werkplaatsen die hun baan dreigen te verliezen, is de SP gestart met een ketting van solidariteit. Dat is een ketting van werkhandschoenen, waar SP afdelingen in het hele land aan mee werken. Zaterdag 5 november vroegen Zaanse SP’ers mensen op het Marktplein in Wormerveer om hun handtekening te plaatsen op zo’n werkhandschoen.

Verslag door Mieke Westera

De zon scheen uitbundig en de reacties waren hartverwarmend. Veel mensen die zelf de gevolgen van de crisis al ervaren, waren zeer begaan met het lot van mensen in de sociale werkplaatsen. Sommigen wilden zelfs voor de handschoen betalen. Binnen twee uur kon er al een ketting gemaakt worden tussen twee bomen.

De ketting gaat uiteindelijk richting Den Haag. Deze lange lijn van handschoenen wordt een lint van respect voor eerlijk loon en eerlijk werk, voor begeleiding en voor eerlijk delen in Nederland. We maken met de handschoenen ook een vuist tegen de foute plannen, de bezuinigingen en dit kabinet. De ketting gaan we gebruiken tijdens een nog te plannen landelijke demonstratie later dit jaar.

In de Zaanstreek gaan we de komende weken op nog meer plaatsen verder met deze actie!

Gefeliciteerd!

Eén mevrouw kwam speciaal naar de kraam om ons te feliciteren. Toen we verbaasd vroegen waarmee, zei ze: “Met de peilingen natuurlijk, jullie zijn de tweede partij van het land en net zo groot als de CDA en de PvdA samen! Niet dat ik op jullie stem hoor, maar het is wel een felicitatie waard.”

Foto’s: Anna de Groot