Fortuna zonder Wormers oud papier

Fortuna zonder Wormers oud papier

Tekst: Willem Croese
Foto: Theo Min

WORMER – Verenigingen halen oud papier op om de clubkas te versterken. Leden, fans en sympathisanten bewaren kranten, tijdschriften en reclamemateriaal. Al jarenlang haalt de 'oudpapierploeg' van s.v. Fortuna Wormerveer duizenden kilo's ook in Wormer op. De sporters werden middels een brief door de gemeente Wormerland gesommeerd per direct te staken met deze klus. SP-burgerraadslid Henk Onderwater heeft hierover aan de bel getrokken bij het college.

Sportcomplex sv Fortuna Wormerveer
Sportcomplex s.v. Fortuna Wormerveer

Bijna zijn hele leven is hij betrokken bij het wel en wee van de Wormerveerse sportvereniging. Als zestienjarige zat Henk Onderwater in het 'jeugdbestuur' van QSC (één van de voorlopers van s.v. Fortuna Wormerveer) en startte met het inzamelen van oud papier. Na verkoop van het drukwerk wordt de opbrengst besteed aan activiteiten en faciliteiten van de vereniging.
,,Nog steeds bewaar ik oud papier voor mijn club, want het levert duizenden en duizenden euro's per jaar op. Zo'n tien mensen – waaronder leden van de Wormerse clubs WSV en GroenGeel – brengen hun kranten bij mij thuis. Met een busje haalt Fortuna alles al jarenlang trouw op”, vertelt Henk Onderwater trots. ,,Maar nu mag het niet meer van de gemeente. Ik heb het college vragen gesteld.”
Tijdens de voorronde van de raadsvergadering gisterenavond kreeg de SP'er nog geen antwoorden. Burgemeester Peter Tange beloofde hier op terug te komen. Verder lichtte deze toe dat Fortuna wel papier bij bedrijven in de gemeente mag ophalen, maar niet bij 'huishoudens'. Voor de laatste categorie heeft Wormerland namelijk een contract met afvalbedrijf HVC.
Henk Mak, SP-fractievoorzitter: ,,Ik vind het vreemd dat Fortuna pas na vijf jaar hierover is aangesproken. En als deze club niks meer mag ophalen, dan gooien mensen hun oude kranten in de kliko's.”
VVD-fractievoorzitter Rob Berkhout viel de SP'er bij. Hij wil dat inwoners zelf bepalen aan wie zij oud papier meegeven. Na afloop van de vergadering hoopte Henk Onderwater dat de antwoorden van het college niet lang op zich laten wachten.