Linkse samenwerking bij 1 mei-viering in Zaanstad

23 april 2012

Linkse samenwerking bij 1 mei-viering in Zaanstad

PvdA, ROSA, SP en GroenLinks organiseren op dinsdagavond 1 mei een manifestatie in filmtheater en café De Fabriek aan de Jan Sijbrandssteeg in Zaandam. De manifestatie staat in het teken van emancipatie van diverse bevolkingsgroepen en ouderen in het bijzonder. Om 20.00 begint de politieke manifestatie waarbij alle partijen kort aan het woord komen. Om 21.00 uur spreekt Cisca Dresselhuys.

1 mei viering
De Fabriek vanaf 19.30 uur

19.30 - Inloop
20.00 - Opening door Kees van den Berg
20.10 - Speeches van verschillende politieke partijen
21.00 - Lezing Cisca Dresselhuijs
22.15 - Muziek
23.30 - Einde

Na Cisca Dresselhuys' lezing is er gelegenheid voor debat onder leiding van de dagvoorzitter en voormalig GroenLinks-raadslid Kees van den Berg. Vanaf 22.15 sluiten we af met muziek. De toegang is gratis.

De Fabriek
Jan Sijbrandssteeg 12
1502 BA Zaandam
0756147616 (cafe)

Cisca Dresselhuys

Francisca Wilhelmina (Cisca) Dresselhuys (Leeuwarden, 21 april 1943) was van 1 november 1981 tot 1 april 2008 (tot aan haar pensioen) hoofdredactrice van Opzij, een feministisch maandblad. Haarjournalistieke carrière begon bij het dagblad Trouw.
Dresselhuys groeide op als nakomertje met een oudere broer en twee oudere zussen, van wie de jongste negen was toen zij werd geboren. Op haar elfde verloor zij haar vader.
Op 11 juni 2001 kreeg zij de Anne Vondelingprijs. Deze prijs werd uitgereikt voor haar publicaties in het jaar 2000. De prijs bestond uit een geldbedrag van 5000 gulden en een beeld van Anne Vondeling. Op 8 december 2008 ontving Cisca Dresselhuys tijdens het Tijdschriftengala de Mercur d'Or/LOF Prijs (Lucas-Ooms Fonds). Deze prijs is een oeuvreprijs, waarbij wordt gekeken naar bijzondere verdiensten of betekenis voor het tijdschriftenvak over een langere periode. Aan de Mercur d'Or/LOF Prijs voor Publiekstijdschriften is een bedrag van 10.000 euro verbonden, te besteden aan een initiatief ten gunste van het tijdschriftenvak. De winnaar bepaalt waaraan.
Op 1 maart 2011 kwam van haar het boek "Drukker dan ooit" uit (ISBN 9789089751577), waarin interviews met verschillende bekende werkende 65-plussers staan en waarin zij ook met Dick Swaab(bekend van het boek "Wij zijn ons brein") praat over de fysieke voordelen van doorwerken na je 65e en met Douwe Draaisma (van onder andere "Het Vergeetboek") over de psychologische meerwaarde van langer doorwerken.
(Deze beknopte biografie is ontleend aan Wikipedia)