Kristallnachtherdenking 2012 in Amsterdam

27 september 2012

Kristallnachtherdenking 2012 in Amsterdam

Op 9 november 2012 vindt de herdenking van de Kristallnacht plaats bij het stadhuis in Amsterdam (hoek Zwanenburgwal/Amstel). Thema dit jaar is extreem rechts en racistisch geweld in Europa. Sprekers zijn Hedy d’Ancona (oud-minister), Lalla Weiss (vanuit Roma en Sinti organisaties) en Abdelkader Benali (schrijver en tv-presentator).

Muziek is er ondermeer van leden van de gypsy/klezmer band Caspian Hat Dance. De herdenking in Amsterdam wordt georganiseerd door het platform Stop Racisme en Uitsluiting en wordt mede ondersteund door tientallen maatschappelijke organisaties waaronder FNV, CNV, Een Ander Joods Geluid, Landelijk Beraad Marokkanen, Vluchtelingenwerk Nederland en diverse andere organisaties.

Twintig jaar

De herdenking bij het stadhuis in Amsterdam op 9 november sluit aan bij activiteiten van andere organisaties in enkele steden in ons land en in 48 andere Europese landen. Dit jaar is het 20 jaar geleden dat de eerste herdenking van de Kristallnacht in Amsterdam werd georganiseerd. Jongeren verbonden aan Nederland Bekent Kleur protesteerden toen in 1992 bij het Stadhuis tegen toenemende discriminatie in Europa. Directe aanleiding was de aanval met brandbommen op een asielzoekerscentrum in het Duitse Rostock en vernielingen bij een moskee in Nederland. In de afgelopen twintig jaar werkten velen prominenten mee aan de herdenking van de Kristallnacht bij het stadhuis.

Racisme en antisemitisme in Europa

Sinds 1992 worden jaarlijks op diverse plaatsen in Nederland op 9 november de gebeurtenissen herdacht die plaatsvonden in de nacht van 9 op 10 november 1938. In die zogenoemde “kristallnacht” werden in heel Duitsland duizenden woningen en winkels van joden en hun synagogen en gebedshuizen vernield of in brand gestoken. Het is volgens Platform Stop Racisme en Uitsluiting van het grootste belang deze gruwelijke episode uit de geschiedenis aan de orde te blijven stellen.

Overal in Europa is momenteel sprake van racisme, antisemitisme en discriminatie. Politieke partijen doen regelmatig zeer verontrustende uitspraken en zaaien haat.