SP solidair met afgeknepen leveranciers Albert Heijn

15 september 2012

SP solidair met afgeknepen leveranciers Albert Heijn

Gisteren kwamen verschillende boeren uit de regio in een spontane actie naar het hoofdkantoor van 's lands grootste 'kruidenier' in Zaandam: Albert Heijn. Ze protesteerden tegen de 2% prijsverlaging die deze grootgrutter met haar inkoopmacht eenzijdig wilde uitvoeren richting haar leveranciers. En dat treft veel boeren die toch al heel hard moeten werken voor een normaal inkomen in deze tijden van crisis extra hard.

Foto's Burhan Dogan

SP-kamerlid Sharon Gesthuijzen had zich eerder deze week al uitgesproken tegen dit uitknijp/inkoopbeleid van AH. En nu lieten enige tientallen boeren in Zaandam zien dat ze dit niet zouden pikken!

De SP kwam de boeren een hart onder de riem steken. Naast een medewerker van de Tweede Kamerfractie van de SP waren ook twee Zaanse SP-leden aanwezig: raadslid en vakbondskaderlid Burhan Dogan en zijn vrouw Filiz.

De SP is solidair met de strijd van werknemers en (kleine) leveranciers van multinationals als Albert Heijn die hun winsten ten koste van en wil vergroten. Het is deze agressieve werkwijze waarmee Albert Heijn, ooit begonnen met één schattig kruidenierswinkeltje in de Zaanstreek, in heel Nederland nu kleine winkeliers kapotconcurreert, de 24-uurseconomie doordrukt en kleine boeren en personeel uitknijpt. Dát is de kant van Albert Heijn die de toeristen op de Zaanse Schans niet te zien krijgen als ze het oude winkeltje van Albert Heijn bezoeken...

Inmiddels geeft Albert Heijn aan dat ze de korting op de inkoopprijzen niet zonder meer nu door gaan voeren. Hopelijk heeft deze actie en de andere aandacht voor deze zaak hieraan bijgedragen.