Gemeentes zetten werknemers sociale werkvoorziening in de kou!

16 oktober 2012

Gemeentes zetten werknemers sociale werkvoorziening in de kou!

De gemeentebesturen van onder andere Zaanstad en Purmerend willen de sociale werkvoorziening Baanstede afbouwen. Het bedrijf zal worden veranderd van een sociale werkplaats in een detacheringsbedrijf.

De werknemers voelen zich in de steek gelaten en weten niet hoe hun toekomst eruit gaat zien. Zij willen gewoon door kunnen blijven werken. Dat kregen leden van de SP afgelopen vrijdagochtend aan de poort van verschillende vestigingen te horen. De SP deelde pamfletten uit om steun te betuigen en op te roepen om samen op te komen voor de belangen van de werknemers in de sociale werkvoorziening.

Vorige week kregen de werknemers van de Baanstede van hun bestuur te horen dat het hun bedrijf moet worden omgetoverd in een detacheringbureau. Dat betekent dat ook voor de allerzwaksten geen beschutte werkplek meer zal bestaan. De SP vindt dit niet kunnen omdat de gemeentes die deelnemen aan de Baanstede eigenlijk uitvoering willen geven aan een constructie die staatssecretaris Krom met de Wet Weken Naar Vermogen wilde. Door de val van het kabinet werd dit voorstel gelukkig in de ijskast gezet.

Detacheren betekent dat er straks geen gebouwen meer zijn waar de mensen nu werken. Zij moeten doorstromen naar het gewone bedrijfsleven. Dit roept de volgende vragen op:
• Hoeveel plekken heeft het bedrijfsleven voor deze mensen?
• Welke begeleiding kunnen zij verwachten?
• Als de plaatsing mislukt waar kunnen deze mensen op terugvallen? Of komen zij weer achter de geraniums te zitten?
• Welk salaris wordt hun geboden? Nu is er een CAO-loon.

Belangrijke vragen die op korte termijn niet zijn te beantwoorden. Ook mensen met een zware arbeidsbeperking zullen hun beschutte werkplek moeten verlaten. Veel mensen zijn radeloos. De SP zal de werknemers van Baanstede steunen in hun strijd voor behoud van een menswaardige werkplek!