Volle bak bij bijeenkomst voor behoud BaanStede

17 oktober 2012

Volle bak bij bijeenkomst voor behoud BaanStede

Het was een volle bak in De Lindenboomzaal in Koog a/d Zaan op 17 oktober! Zo'n 150 mensen, de meesten werkzaam bij de sociale werkvoorziening BaanStede, waren op de bijeenkomst, georganiseerd door de SP Zaanstreek en SP Purmerend afgekomen. We moesten uitwijken naar deze zaal toen we vooraf signalen opvingen over de mogelijk grote opkomst, maar dit overtrof onze stoutste verwachtingen. Het geeft aan hoe groot de onzekerheid is bij de werknemers van BaanStede over hun toekomst.

Volle bak in De Lindenboomzaal

Onzalige plannen

Het bestuur van BaanStede, daarin gesteund door de colleges van Zaanstad en Purmerend en hun verantwoordelijk wethouders (van VVD en PvdA), wil dat op termijn iedereen bij BaanStede bij een reguliere werkgever wordt ondergebracht. Zelfs de beschutte werkplekken zijn niet meer heilig. Of dit wel realistisch, mogelijk en vooral uit menselijk oogpunt wenselijk is, wordt niet gevraagd. Een plan van aanpak is er nog niet, dus onrust onder het personeel alom.

Er wordt aandachtig geluisterd

Hartverscheurende verhalen

Tientallen mensen met een beperking die bij BaanStede werken deden hun verhaal voor de zaal of in de pauze achteraf bij de SP'ers. Ze zagen niet in hoe ze met hun lichamelijke of psychische beperking bij een gewoon bedrijf aan de slag konden. Dat er juist nu geen werk is en niemand op ze zit te wachten. Wat ze na 25 of zelfs 35 dienstjaren nu moesten doen. Hoe er vragen waren over het mogelijk opsplitsen van BaanStede waardoor de minder rendabele delen het nog moeilijker zouden krijgen. Tijdelijke contracten die niet werden verlengd. Te kort schietende begeleiding die juist bij de beoogde detachering extra belangrijk is. Veel woede, twijfel en onzekerheid: veel emotie.

Strijdbaar

Maar gelukkig ook strijdbaarheid! De geest van samen schouders eronder en solidariteit zoeken bij elkaar, vakbonden, andere sociale werkvoorzieningen elders en de maatschappij. Aandacht vragen voor hun lot, de papieren werkelijkheid een menselijk gezicht geven. Een actiecomité is opgericht, dat volgende week met een paar kartrekkers bij elkaar komt om de campagne op poten te zetten.

Mensen geven zich geestdriftig op om actief te worden

Blijf af van BaanStede

Het was duidelijk dat mensen trots zijn op BaanStede en hun werk. Toen SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut aan de zaal vroeg of BaanStede opgeheven moest worden, klonk het uit zo'n 150 kelen: "nee!" We hopen dat wethouder Struijlaart, die achterin de zaal aanwezig was om te luisteren, dit goed heeft gehoord!

Sadet Karabulut spreekt de zaal toe

In samenwerking met de SP zal het actiecomité in overleg FNV en de ondernemingsraad actie gaan voeren voor behoud van BaanStede. En als dat niet lukt, in ieder geval echt passend werk voor degelijk beloning.

Meld je aan!

Denk en doe mee met het actiecomité!

Neem voor Zaanstad contact op met:
Evert Hartog
06 38220436