Wethouder Edam-Volendam: beschut werken moet blijven

26 november 2012

Wethouder Edam-Volendam: beschut werken moet blijven

Het actiecomité BaanStede, opgezet door de SP in diverse afdelingen in de regio, voert campagne voor een goede toekomst van de mensen die werken bij BaanStede. In het kader van die campagne bezoeken werknemers van BaanStede verschillende raadsfracties en raadsvergaderingen in verschillende gemeentes, om BaanStede een gezicht te geven bij de raadsleden die beslissen over de toekomst van de sociale werkvoorziening.

Door Jon Wempe

Donderdag 22 november ben ik met vijf collega's naar de gemeenteraadsvergadering van Edam-Volendam gegaan. De emotionele inspraak leiden tot een felle discussie en de eis van de raad dat er een beschermde werkplaats moest blijven. Dat daar ook mensen konden worden opgevangen die uit de detachering terug worden gestuurd door Baanstede.

Wethouder Luijckx heeft die garantie ook gegeven: hij heeft zelfs het getal genoemd van 300 medewerkers die in die situatie moesten kunnen werken.Hij stelde wel dat om een en ander te kunnen realiseren, Baanstede moest verdwijnen als productiebedrijf. Inmiddels is er ook een plan van aanpak naar de betrokken raadsleden gegaan en ook de ondernemingsraad zou dit hebben.

Na afgifte van de garantie dat er 'niemand achter de geraniums zal verdwijnen', heeft de raad ingestemd met de begroting en de visie. Die garantie is op genomen in het verslag. Mag je dan zeggen dat die binnen is gehaald? Het detacheren blijft het plan, maar de wethouder gaf aan dat ook de gemeenten de plicht hebben om het goede voorbeeld te geven: wat hem betreft meer dan de genoemde 5% mensen met een indicatie aannemen.