Meedenkers gevraagd

16 april 2013

Meedenkers gevraagd

Tekst: Mart van der Kolk - SP-raadslid

Als u dit leest dan weet ik dat u geïnteresseerd bent in het wel en wee van de afdeling SP Wormerland. En mogelijk heeft u mij of andere leden van de SP Wormerland zelf wel eens persoonlijk gesproken op de weekmarkt in Wormerland waar wij regelmatig staan. Bij onze kraam bent u natuurlijk altijd van harte welkom om uw mening te vertellen aangaande onderwerpen die ons allen aangaan of waar u het persoonlijk niet mee eens bent in Wormerland.

Want dat er mensen zijn die zorgen hebben over de zorg en over hoe duur wordt de huur dat is ons inmiddels wel duidelijk geworden uit de reacties die wij gehad hebben tijdens de gesprekken die wij gevoerd hebben met betrokken inwoners van Wormerland.
Je hoeft de krant maar op te slaan en de bezuinigingen vliegen je om de oren ,en ook de televisie die je eigenlijk had aangeschaft voor vertier of voor sport bieden tegenwoordig alleen maar kommer en kwel. Kortom je wordt er de laatste tijd niet echt vrolijk van.
En hier wil ik het nu eens met u over hebben zelf was ik in een ver verleden ook iemand die eerst de kat uit de boom keek ( maar dat heeft gelukkig niet lang geduurd ) want ik kwam er al gauw achter dat als je alleen maar moppert en roept aan de zijlijn er niets veranderd aan situaties waar je het niet helemaal mee eens bent. Wat ikzelf toen gedaan heb om hierin verandering te brengen is om ook daadwerkelijk mee te denken hoe het dan wel zou moeten en dit bespreekbaar te maken op plaatsen waar deze beslissingen genomen worden.

Ik heb dit eerst gedaan als kaderlid en belangenbehartiger in een vakorganisatie voor medewerkers bij mijn werkgever en later in de bewonerscommissie voor de huurders uit de wijk waarin ik woon, en sinds enige jaren in het bestuur en in de gemeenteraad van Wormerland namens de SP.
En tot op heden heb ik hier nog geen moment spijt van gehad , ik heb in de tijd dat ik hier mee bezig ben een hoop opgestoken hoe een en ander in elkaar steekt, en waarom niet alles zo is zoals het zou moeten zijn. Ook heb ik vele mensen leren kennen die iets willen veranderen op wat voor gebied dan ook in hun directe omgeving en dit dan ook met grote inzet doen zoals bijvoorbeeld de contactcommissies uit Jisp, Oost Knollendam en Neck.

Dit bewijst dat als je samen je stem laat horen je ook daadwerkelijk iets kunt bereiken.
En dat is waar ik me nu zorgen om maak we leven helaas in een tijd waar de saamhorigheid steeds minder wordt, we hebben het allemaal zo druk dat we bijna geen tijd meer hebben om eens rustig na te denken waar het heen moet in de maatschappij waar wij met elkaar deel van uit maken. Een maatschappij die helaas niet voor iedereen plezierig is om in te leven denk hierbij aan de grote werkeloosheid, bezuinigingen in de zorg , huurverhogingen en het overeind houden van banken etc zaken die ons allemaal raken direct of indirect.

Het enige dat we nu kunnen doen (en dit kost gelukkig niets) is om met elkaar samen te praten om alternatieve plannen uit te werken die de pijn kunnen verzachten voor jongeren en ouderen.
Want dat we het met elkaar moeten doen om uit de huidige malaise te komen daar zijn we het hopelijk wel over eens.
Dus wat ik u eigenlijk zou willen vragen is dat als u na het lezen van dit stukje nu denkt; ja ik ben het ook niet altijd eens met de huidige gang van zaken op wat voor gebied dan ook en ik wil ook dat mijn stem gehoord wordt kom dan gewoon eens langs op een van onze
SP vergaderingen of ga eens een gesprekje aan op de markt of mail ons.
Samen staan we sterker en kunnen we problemen bespreekbaar maken, zodat daarna besluiten genomen kunnen worden die dan ook daadwerkelijk door iedereen gedragen worden.
Ik wil graag kennis met u maken als u er ook zo over denkt.

E-mail: Mart van der Kolk