SP spreekt PvdA Amsterdam aan op sociale woningbouw

26 september 2013

SP spreekt PvdA Amsterdam aan op sociale woningbouw

Woensdag 11 september verscheen er een opinieartikel in Het Parool van de fractievoorzitter van de Amsterdamse PvdA, Marjolein Moorman. Zij schreef hierin dat Amsterdam gebaat is bij een grote sociale woningvoorraad, maar dat die onder druk staat vanwege maatregelen van de landelijke regering van PvdA en VVD. Laurens Ivens, fractievoorzitter van de SP in Amsterdam, schreef een reactie die op 18 september in Het Parool werd gepubliceerd. De reactie van Laurens zou ook over de houding van de PvdA in Zaanstad kunnen gaan!

Tot mijn grote vreugde schreef de Amsterdamse PvdA-fractievoorzitter Marjolein Moorman in het Parool van 11 september dat haar partij blijft strijden voor behoud van een grote sociale woningvoorraad met betaalbare huurwoningen. In onze stad is hier inderdaad volop behoefte aan, wat ook wel blijkt uit de wachtlijst van meer dan 10 jaar voor een sociale huurwoning, het gedwongen vertrek van veel arme gezinnen uit onze stad en de problemen voor afgestudeerden om een betaalbare woning te vinden.

Vreemd genoeg doelt de PvdA met haar strijd voor deze woningen erop dat zij hier in Den Haag voor strijden, waar nota bene hun eigen partij in de regering zit. Dat er ook vanuit Amsterdam voor te strijden is, lijkt de PvdA – die al jarenlang de wethouder wonen levert – te missen. En dat is opvallend aangezien juist het Amsterdamse stadsbestuur van PvdA, VVD en GroenLinks er bewust voor gekozen heeft om zowel fors meer sociale huurwoningen in de verkoop te zetten als ook flink minder sociale huurwoningen bij te bouwen.

Marjolein Moorman schrijft dat er over een half jaar echt iets te kiezen is, maar voor de stemmer die overweegt te kiezen voor de PvdA maakt zij het wel heel lastig. Stem je dan op de partij die landelijk verantwoordelijk is voor het onbetaalbaar maken van veel woningen, voor de partij die lokaal verantwoordelijk is voor het verminderen van het aantal betaalbare woningen of voor de partij met de mooie woorden van Marjolein Moorman?

Laurens Ivens, fractievoorzitter SP Amsterdam