Ervaringen van een SP lid: help nachtzuster, ik heb een nachtmerrie!

15 maart 2014

Ervaringen van een SP lid: help nachtzuster, ik heb een nachtmerrie!

Er gaan vermoedelijk heel veel ontslagen vallen in de thuiszorg. Het persoonsgebonden budget wordt uitgekleed, en er komt verschraling van de zorg in verzorgingstehuizen. Er komen grote bezuinigingen op de dagbesteding. Afspraken worden niet nagekomen en mensen krijgen geen hulp, waar ze recht op hebben. Er zijn cliënten die verstoken blijven van hulp. Volgens de prognose van het Centraal Bureau voor de statistiek neemt in Zaanstad het percentage 65-plussers toe van 15% in 2011 naar 26% in 2040 . Dit is een toename van 17.950 65-plussers. (20.521 in 2011, 40.471 in 2040) Het aandeel van de jongeren verandert weinig, het aandeel van de volwassenen in de bevolking daalt van 61% in 2011 naar 53% in 2040. (www.regionaalkompas.nl ) Van de 65-plussers loopt een aantal een extra risico op gezondheidsproblemen, opname in een tehuis of overlijden. Komende 20 jaar neemt deze groep kwetsbare ouderen toe. (Bron SCP 2011) Bepaalde groepen lopen een
verhoogd risico, zoals chronisch zieken, gehandicapten, ouderen, allochtonen, mantelzorgers, dak­ en thuislozen en alleenstaanden.
Van 2,6 miljoen 65-plussers, voelen 800.000 mensen zich eenzaam, 4% va n de 65-plussers, meer dan 100.000 voelen zich ernstig tot uiterst eenzaam.(Bron : onderzoek TNS/ NIPO nov. 2008) Eenzaamheid verhoogt je bloeddruk, stressniveau en het risico op een depressie, dit is vergelijkbaar met roken en overgewicht; deze gevoelens zijn even slecht voor je gezondheid. (Bron: onderzoek Professor Cacioppo, Universiteit Chicago, mei 2009) Van alle 65- plussers woont ongeveer de helft alleen en van alle 75-plussers ongeveer iets meer dan de helft.
alleenwonende ouderen die gescheiden zijn en weinig sociale relaties hebben.(Bron SBS 2009)
Een aantal van de bewoners in zorginstellingen krijgt nooit bezoek . (Bron: Vilans 2007) Een op de vijf bewoners komt minder dan eens per maand buiten. Sommigen van de ouderen viert kerst en oud-en-nieuw niet, en zit tijdens de feestdagen zonder bezoek. (Interview NSS) Geschat wordt dat een aantal 65-plussers kwetsbaar is. (medisch coördinatiecentrum Omnes, 2006) D.w.z. dat ze leven met een ernstige ziekte en lichamelijke of psychische beperkingen. Bijna 20% van de 65-plussers voelt zich vaak tot wei eens onveilig in de eigen buurt.
(Bron : Veiligheidsmonitor Rijk 2008)

Door Leontine van den Bos

Cijfers en wekelijkheid

Van de vrouwen is 92% bang om 's avonds de deur open te doen en 71% van de mannen is bang.
De helft van hen gaat minder vaak naar buiten door gevoelens van onveiligheid.
Ruim een kwart van de slachtoffers van een privé-ongeval die op de spoedeisende-hulpafdeling wordt behandeld is 55 jaar of ouder.
Van de overledenen na een privé­ ongeval is het aandeel 55-plussers 86%. Een deel van de 85-plussers is ernstig depressief.
Bij driekwart van hen wordt de depressie niet herkend, waardoor behandeling achterwege blijft.
Van de 55-plussers is een dee Ina 6 tot 8 jaar na de behandeling overleden aan de gevolgen van de depressie.

Er is een gebrek aan zorg. Ook terminale patiënten en zonder indicatie hebben geen garantie voor het krijgen van zorg. Dit leidt tot hogere zorgkosten, het tijdig signaleren van medische problemen zal wegvallen. Signalering vereist een gekwalificeerde en geschoolde thuiszorgmedewerker. Mensen worden de zorginstelling ingejaagd, en dat is veel duurder. Het comité "Wij zijn de zorg" wil voorkomen dat verzorgingshuizen en instellingen hun deuren moeten sluiten. Ook de dagbehandeling moet voor de toekomst behouden blijven.
De bezuinigingen op de thuiszorg die worden bepleit zijn nauwelijks effectief omdat andere kosten hierdoor stijgen. Duizenden mensen zullen een uitkering nodig hebben en duizenden patiënten moeten naar instellingen verhuizen omdat ze zonder hulp niet langer thuis kunnen wonen.
De regering wil veel mensen hun thuiszorg afnemen, veel mensen zullen hun baan verliezen en de regering wil fors bezuinigen op dagbesteding en de gehandicaptenzorg. Nog eens een hoop ouderen verliezen hun zorg. (www.strijdvoorthuiszorg.nl )
De topsalarissen in de zorg, een verbod op nul-urencontract in de zorg, het afspraken maken over het ontslaan van zorgmedewerkers vooruitlopend op de bezuinigingen zijn onbespreekbaar.

We kunnen een einde maken aan loon dump in de thuiszorg door een minimumwaardering af te spreken. Een nieuwe cao kan de kwaliteit van de zorg en het aanpakken van doorgeslagen onzekerheid in contracten en roosters verbeteren. We kunnen een fatsoenlijke waardering van de zorgwerkers door een goede loonsverhoging mogelijk maken.