SP biedt Evean 4.000 handtekeningen aan voor behoud Festina Lente

13 maart 2014

SP biedt Evean 4.000 handtekeningen aan voor behoud Festina Lente

Op woensdag 12 maart heeft een SP-delegatie op het hoofdkantoor van Evean in Purmerend, 4.000 handtekeningen overhandigd aan Karin Haker, directiesecretaris van Evean, en aan Claudia Koppen, communicatie-adviseur van Evean. Hiermee wordt duidelijk dat duizenden mensen niet willen dat verzorgingshuis Festina Lente in Assendelft sluit! Terwijl andere partijen in de Zaanse raad er af en toe over praten of mooie beloftes maken, doet de SP er wat aan!

Door Evert Hartog

Om 11 uur stond een SP-delegatie van de afdelingen Zaanstreek en Purmerend voor de deur van het Evean hoofdkantoor op het Waterlandplein om de ruim 4.000 handtekeningen die in de voorgaande weken waren verzameld te overhandigen. Festina Lente is een verzorgingstehuis in het midden van Assendelft en wordt met sloop bedreigd. De bezuinigingen zorgen voor minder plaatsingen en Evean wil het aantal bejaardentehuizen daarom terugbrengen. Dit zorgt voor grote onrust onder de bewoners en onder de omwonenden. Rond het verzorgingstehuis staan ook aanleunwoningen. De bewoners van de omliggende woningen maken net zoals de bewoners van Festina Lente, regelmatig gebruik van de voorzieningen van Festina Lente. Het zou een aderlating voor Assendelft zijn als het tehuis verdwijnt.

Gabriella, Leontine en Evert uit de Zaanstreek werden bij hun bezoek gesteund door Ank en Wim van de afdeling Purmerend. Nadat de receptioniste even rondgebeld had werden we vriendelijk en begripvol ontvangen en te woord gestaan door mevrouw Haker en mevrouw  Koppen. Mevrouw Haker kent Festina lente goed, want ze heeft daar ooit als wijkverpleegkundige gewerkt.

Misschien behoud Festina Lente?

Het sluiten van Festina Lente werd door de woordvoersters van Evean als een probleem erkent en er wordt momenteel onderzocht of er mogelijkheden zijn om Festina Lente op kleinere schaal open te houden. De 4.000 handtekeningen zouden zeker helpen om de druk om tot een aanvaardbare oplossing te komen op te voeren. Op dinsdag 18 maart is er een vergadering met de cliëntenraad van Festina Lente waarin de mogelijkheden tot behoud van het tehuis worden toegelicht.