Eerste debat over EU: de kop is eraf!

21 april 2014

Eerste debat over EU: de kop is eraf!

Afgelopen vrijdag 18 april was ik om 13.00 uur op het Regius College in Schagen. Ik was speciaal gekomen om het eerste debat voor de Europese verkiezingen van mijn vrouw Gabriella Molica bij te wonen. Als SP-afdelingsvoorzitter Zaanstreek staat ze op plaats nummer 10 van de lijst van de SP voor de Europese verkiezingen.

Tekst en foto's door Frank van Heijningen

Deelnemers aan het debat waren de kandidaten van: Piratenpartij, VVD, D66, CDA, PvdA, SP, GroenLinks, 50PLUSpartij en een lege stoel, gereserveerd voor de kandidaat van Artikel 50, die de plaats van de PVV, die niet aan het debat mee wilde doen, bereid was in te nemen. De gespreksleider van het debat was de CDA-burgemeester van Schagen, die de pakweg 150 aanwezige leerlingen alle gelegenheid gaf om de kandidaten voor Europa op allerlei onderwerpen te bevragen.

Voor of tegen Europa?

Bij de eerste vraag van een van de leerlingen werd de toon van het debat meteen gezet: “We weten dat de SP altijd tegen is, maar waarom is de SP tegen Europa?” Gabriella pareerde deze aanval door te wijzen op de inhoud van de SP-poster die achter in de zaal hing tussen de andere partijposters. Een rooie tomaat die het BEU is en de kiezer oproept om NEU te zeggen tegen deze EU, waarmee ze duidelijk maakte dat de SP juist vóór Europa is maar tegen deze Europese Unie. Omdat in de EU alleen de belangen van banken, multinationals en grote bedrijven behartigd worden en niet die van de burgers; en dat Europa en de Europese Unie dus twee totaal verschillende begrippen zijn. Het duurde eventjes voordat dit tot alle andere kandidaten doordrong. Pas toen de kandidate van het CDA opmerkte dat Nederland ook in Europa ligt, en dat het dus niet veel zin heeft om tegen Europa te zijn, bleek ook het kwartje bij de anderen te vallen. Ondanks een veelbelovend begin, waarin de partijen de verschillen ten opzichte van elkaar probeerden aan te geven, daalde de inhoud van het debat al gauw naar een bedenkelijk niveau. De late binnenkomst van de kandidaat van Artikel 50, die mede vanwege zijn houding onrust en weerstand opriep in de zaal, deed het debat geen goed. Ook zijn uitspraak dat Artikel 50 een speciale Unie wil met alleen Noord-Europese landen met sterke economieën als Nederland, Duitsland, Engeland, en de Scandinavische landen, wekte beroering in de zaal. Hier en daar klonk zelfs het “minder minder”.

Potje pindakaas

Ondanks die opwinding verzandde het debat over Europa enerzijds in een ‘potje pindakaas’, zoals de kandidaat van de VVD opperde: een product waar Nederland trots op mag zijn, omdat het in Nederland gemaakt wordt en in alle landen van Europa te koop is, dankzij de Europese Unie; anderzijds in een cryptische opmerking van de kandidate van Groenlinks die zei dat ze voor de EU was, “omdat de Nederlanders met hun kennis van watermanagement nu in Zuid-Azië kunnen helpen bij de overstromingen.”(?); om uiteindelijk te belanden bij de oma van de VVD- kandidaat. “Weten jullie waarom ik persoonlijk voor de Europese Unie ben? Omdat ik binnen drie dagen een kaart voor mijn verjaardag van mijn Poolse oma uit Warschau heb ontvangen, waar vroeger weken over werd gedaan!” Waarop Gabriella snedig opmerkte: “Voor mijn oma hoef je niet op de SP te stemmen, maar wel als je voor een 100% sociaal Europa bent; niet voor een Superstaat, maar wel voor een Europa van 28 lidstaten die onderling willen samenwerken om de problemen op te lossen. Een Europa, waarvan de bevoegdheden bij de nationale parlementen van de lidstaten liggen en niet in Brussel. Een Europa dat de armoede bestrijdt, dat geen werk maar banen creëert. Een Europa dat de mensenrechten van iedere burger in de lidstaten respecteert.”.En speciaal voor de leerlingen voegde ze eraan toe, dat zij een Europa wil, “waar je altijd in het buitenland kunt studeren, stage lopen en werken, maar waar je nooit gedwongen kan worden om voor een baan naar het buitenland te verhuizen.”

Onze Gabriella derde van rechts

Verrassing

Na een uur debatteren werd de kandidaten tot slot gevraagd nog eens aan de zaal uit te leggen waarom de kiezer juist op hen zou moeten stemmen. En wie schetst mijn verbazing, dat alle kandidaten (met uitzondering van die van Artikel 50) min of meer zeiden dat ze een Europa voor ogen hadden, dat meer banen creëert, dat minder bevoegdheden aan Brussel geeft, dat solidair is met alle burgers in de lidstaten, dat sociaal is en de armoede bestrijdt. Kortom het standpunt van de SP!
Als (bijna) alle aanwezige partijen de standpunten van de SP over Europa blijken over te nemen, moeten we dan soms concluderen dat straks iedereen op 22 mei op de SP gaat stemmen...?

Op mijn vraag, na afloop, hoe Gabriella haar eerste optreden in een debat had ervaren, klonk het enthousiast: Dit smaakt naar meer!

Meer lezen?