Schrijfmarathon Amnesty in Stadhuis

8 december 2014

Schrijfmarathon Amnesty in Stadhuis

Op de dag van de Mensenrechten, woensdag 10 december, houdt Amnesty International de Schrijfmarathon in de publieksruimte van het Stadhuis in Zaandam. Op deze dag komen wereldwijd honderdduizenden mensen in actie voor de slachtoffers van schendingen van de mensenrechten.

Iedereen kan hier terecht tussen 09:00 en 17:00 uur om één of meer brieven te schrijven of een bemoedigende kaart te sturen naar een gevangene. Prominente Zaankanters hebben al toegezegd te komen zoals burgemeester Faber en alle wethouders van Zaanstad.
Er zijn voorbeeldbrieven van vijf gevangenen. Zoals Chelsea Manning uit de Verenigde Staten van Amerika, die 35 jaar gevangenisstraf kreeg wegen het openbaren van overheidsinformatie aan Wikileaks. Of Moses Akatugba uit Nigeria die ten onrechte ter dood is veroordeeld. Kunnen we dat voorkomen? En wat kunnen we doen voor Liu Ping uit China, die 6 ½ jaar moet zitten omdat \ij voor mensenrechten opkwam. En we schrijven voor de blogger Raif Badawi uit Saudi-Arabië, die veroordeeld is tot 10 jaar cel en duizend zweepslagen, 20 weken lang 50 per week. Terwijl het enige wat hij deed was opkomen voor vrijheid van meningsuiting. Als vijfde noemen we Yevgeny Vitishko uit Rusland, een milieuactivist die ten onrechte in een streng strafkamp zit na een oneerlijk proces.

Helpt het wel dat schrijven? Jazeker. We hangen een aantal posters op van gevangenen die zijn vrijgekomen dankzij de aandacht van Amnesty voor hun zaak.
We gaan er vanuit dat het heel erg druk wordt op 10 december. Komt allen!