Zien we elkaar bij de aftrap van het Nationaal ZorgFonds?

19 november 2016

Zien we elkaar bij de aftrap van het Nationaal ZorgFonds?

Emile Roemer
De afgelopen maanden hebben velen van jullie samen met mij en al meer dan 212.000 andere activisten hard gewerkt voor het Nationaal ZorgFonds. We hebben iets mogelijk gemaakt dat jarenlang onbespreekbaar was. Een debat over de rol van zorgverzekeraars en de vrije markt in een domein waar dat niet thuishoort; de zorg. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe dankbaar ik jou en al die anderen daarvoor ben. Wij gaan winnen, daar ben ik van overtuigd.

Over vier maanden zijn er verkiezingen. Dat betekent dat alle partijen nu bezig zijn met hun programma en de nieuwe kandidatenlijst. Ik heb deze week eens wat programma’s doorgebladerd. Wat me opviel is wat partijen zeggen over marktwerking in de zorg. CDA wil het deels terugdraaien, PVV wil het eigen risico helemaal afschaffen en ook GroenLinks wil in de toekomst geen eigen risico meer. De PvdA stelt zelfs praktisch een Nationaal ZorgFonds voor (maar noemt het uiteraard niet zo). En deze week werd in de Kamer een wet van SP, PvdA en CDA in behandeling genomen om winsten bij ziekenhuizen te verbieden. Verandering is dichtbij!

Toch zijn we er nog niet. Praatjes zijn leuk, maar die gaan even gauw weer overboord als we de druk niet opvoeren. Daarom trapt het Nationaal ZorgFonds volgende week de volgende fase van de campagne af. Vanuit het hele land gaan bussen naar Den Haag om te laten zien dat wij klaar zijn met een zorgstelsel dat om winst draait in plaats van om mensen.

Samen kunnen we dit winnen. Meld jij je ook snel aan?

En neem mensen in je omgeving mee. Dan laten we Den Haag volgende week zien dat wij door zullen gaan tot dit zorgstelsel op de schop gaat.

Met strijdbare groet,
Emile Roemer