Verdere militarisering van conflict in Syrië brengt geen vrede

8 april 2017

Verdere militarisering van conflict in Syrië brengt geen vrede

Sadet Karabulut
SP-Kamerlid Sadet Karabulut heeft grote zorgen over de Amerikaanse aanval op Syrië. Karabulut: "De burgeroorlog in Syrië woedt nu al zes jaar en heeft niets dan ellende opgeleverd. Honderdduizenden doden zijn er al te betreuren en maar liefst vijf miljoen mensen zijn naar de buurlanden gevlucht. De chemische aanval in Syrië is een laffe, volstrekt onacceptabele daad en een ernstige schending van het internationaal recht. De verantwoordelijken daarvoor moeten worden geïdentificeerd en gestraft."

Het tekent de Amerikaanse houding dat niet eerst is gewacht op de resultaten van onafhankelijk onderzoek hiernaar en aankondiging van een staakt het vuren om nog meer burgerslachtoffers te voorkomen. In plaats daarvan hebben de VS afgelopen nacht tientallen kruisraketten afgeschoten op een Syrische luchtmachtbasis, waarbij naar verluidt ook doden zijn gevallen. Als vergeldingsactie voor de chemische aanval die het regime van Assad eerder deze week zou hebben uitgevoerd, waarbij tientallen mensen omkwamen. President Trump roept andere landen op om zich aan te sluiten bij de VS.

Karabulut: "Een verdere militarisering van het conflict in Syrie door de VS, Rusland en andere grootmachten, is het laatste wat de bevolking kan gebruiken. Ik verwacht van minister Koenders van Buitenlandse Zaken dat hij het Amerikaanse optreden veroordeelt en dat hij alle partijen in het conflict in Syrië oproept tot terughoudendheid. De enige oplossing voor dit conflict is een staakt-het-vuren en het beëindigen van elke vorm van militaire steun aan alle partijen in het conflict. Pas dan kan serieus gewerkt worden aan vrede."