50.000 mensen bij indrukwekkend protest voor sluiting Tihange

28 juni 2017

50.000 mensen bij indrukwekkend protest voor sluiting Tihange

Tienduizenden mensen vormden zondag tussen Aken, Maastricht, Luik en Tihange een menselijke ketting voor de sluiting van kerncentraleTihange. De SP was bij het protest aanwezig. SP-voorzitter Ron Meyer: "De centrale is zwaar verouderd, onveilig en kent vele mankementen. Als er een ramp gebeurt moeten mogelijk 100.000 mensen vluchten en is een groot gebied zo'n 200 jaar lang onbewoonbaar. Dit massale protest is niet te negeren!"

Foto: SP / www.sp.nl

"Nu moet gekozen worden voor de veiligheid van de regio en van de inwoners. Wij gaan daarom door met acties totdat deze centrale dicht is. In het parlement, op straat en bij pensioenfondsen die een kwart miljard in de centrale hebben geïnvesteerd."

Foto: SP / www.sp.nl

Ook SP-Kamerlid Sandra Beckerman was bij het protest aanwezig. "Bij de bouw van de kernreactoren in Tihange was toegezegd dat ze tussen 2005 en 2015 zouden sluiten. Ze zijn voorbij hun houdbaarheidsdatum maar draaien door omdat de eigenaar eraan kan verdienen. Dat terwijl er veilige alternatieven voorhanden zijn. De centrale moet nu dicht. Winst voor de eigenaar mag nooit boven de veiligheid van de inwoners gaan."