Vrijheid, gelijkheid en broederschap

20 augustus 2017

Vrijheid, gelijkheid en broederschap

Sadet Karabulut
Vorige week vrijdag scandeerden neo-nazi’s in Virginia ‘you will not replace us’, ‘Jews will not replace us’, ‘blood and soil’. De beelden die VICE-news ervan maakte laten fascisme in de praktijk zien. Daar tegenover staan anti-fascisten, vóór Joden, zwarten, LHBTI’s, vrouwen en mannen. Één van hen was Heather Heyer, een jonge vrouw. Zij verloor haar leven toen een nazi-terrorist met grote snelheid op een groep tegendemonstranten inreed. Negentien anderen raakten gewond. De dader was een jongen van twintig met duidelijke nazi-sympathieën.

Door Sadet Karabulut, SP-Kamerlid

Afgelopen donderdag hebben terroristen, verblind door hun radicale ideologie, een aanslag gepleegd op de Ramblas in Barcelona. Zij reden met een busje in op een grote menigte. Daarbij zijn minstens veertien mensen omgekomen en meer dan honderd mensen gewond geraakt. De beelden zijn te pijnlijk om te bekijken. Een schrikbeeld van de gevolgen van terreur door mensen die zich beroepen op religie. De IS fascisten en Al Qaida wisten niet hoe snel zij de aanslag moesten opeisen. Inmiddels weten we dat de aanslagplegers Spaans-Marokkaanse jongeren zijn, georganiseerd in een terroristische cel.

Ada Colau, de burgemeester van Barcelona, heldhaftige hulpdiensten en een saamhorige gemeenschap proberen de aanslag te verwerken. Ik ben onder de indruk van hun veerkracht en moed. ‘Wij zijn niet bang’ zeggen zij, alles op alles wordt gezet door de hulpdiensten voor hulp, opvang, arrestatie en vervolging van de misdadigers. Ook in de VS en andere landen zijn duizenden mensen de straat opgegaan tegen extreem-rechts en worden wakes georganiseerd voor herdenking van Heather Heyer. Dat biedt hoop en vertrouwen op een betere toekomst.

Geheel conform verwachting zijn rechts-extreme politici zoals Wilders en Trump met deze afschuwelijke gebeurtenissen aan de haal gegaan. Terwijl de Catalanen in alle kalmte de terroristische aanslag proberen te verwerken, geeft Wilders er de voorkeur aan zijn haatpolitiek te verspreiden via twitter. NO MORE ISLAM. ENOUGH IS ENOUGH. NO MORE. Met een oproep om hem te retweeten (meer dan 12.000 retweets).

Trump, die na Charlottesville moeite had zich uit te spreken omdat hij eerst de feiten wilde kennen en vervolgens de kant van neo-nazi’s koos, veroordeelde de aanslag in Barcelona direct. Hij maakte van deze ‘gelegenheid’ ook gebruik om een leugen te verspreiden over een Amerikaanse generaal die 49 moslims zou hebben geëxecuteerd met in varkensbloed gedoopte kogels.

Helaas zien we dat zowel in ons land als daarbuiten, weinig neo-liberale leiders deze hatelijke boodschappen weerspreken. Merkel, May en Rutte, geen van hen heeft zich uitgelaten over de schokkende woorden van bevriend staatshoofd Donald Trump.

Welk voorbeeld krijgen de geschokte volkeren in Europa en de VS door dit alles? Wat doet het met ons wanneer we de machtigste man op de wereld fascisten horen verdedigen? Wat doet het met ons wanneer keer op keer bepaalde groepen in onze samenleving als ‘de ander’ worden weggezet? Terwijl ondertussen de ongelijkheid groeit en mensen steeds onzekerder worden over hun toekomst.

We zien gelukkig zowel in de VS als in Europa een groeiende tegenbeweging. Van de strijd tegen ongelijkheid en vakbondsstrijd tot de klimaatbeweging en de strijd tegen racisme, seksisme en uitsluiting, overal ter wereld komen mensen in beweging. Maar er is ook veel verwarring. We zijn ook op zoek naar manieren om tegenwicht te bieden aan de groeiende ongelijkheid, onderdrukking, haat en geweld. Dat is begrijpelijk en nodig voor een goede toekomst voor iedereen.

Op social media (en real life) zie ik naast troostende en bemoedigende woorden ook verwijten. Mensen verwijten elkaar de ene vorm van haat en dood erger te vinden dan de andere vorm van haat en geweld. Mensen die niet echt naar elkaar (durven te) luisteren. Mensen die elkaar racisme en discriminatie verwijten of er juist voor wegkijken. Of mensen die het narratief van extreem-rechts overnemen dat het allemaal de schuld is van massa-immigratie, open grenzen en moslims. Daarmee gebeurt precies wat haatpredikers willen: angst, vervreemding en wrok nemen de overhand. Terwijl een kleine groep economisch machtigen de solidariteit afbreekt.

Over de oorlog tegen het terrorisme, het veiligheidsbeleid, islamitisch terreur en rechts-radicalisme valt veel te zeggen. Maar voor nu zou ik willen oproepen om samen sterk te staan. Er is zoveel meer dat ons verbindt dan ons scheidt. In the end wil de overgrote meerderheid van de mensheid een veilig en waardig bestaan. Laten we proberen ons in elkaar te verplaatsen. Naar elkaar te luisteren. Elkaar te troosten. Laten we een menselijke ketting vormen waarmee we de haat kunnen verslaan. Laten we in de geest van de universele verklaring van de rechten van de mens handelen voor vrijheid, gelijkheid en broederschap.

Alle mensen worden vrij en gelijk geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Een ieder heeft aanspraak op alle rechten en vrijheden, in deze verklaring opgesomd, zonder enige onderscheid van welke aard ook, zoals ras, kleur, geslacht, taal, godsdienst, politieke of andere overtuiging, nationale of maatschappelijke afkomst, eigendom, geboorte of status (UVRM).

Geen haat, geen armoede, geen vuile oorlogen!
Leve de vrijheid, gelijkheid en broederschap!
Leve de internationale solidariteit!