Motie vreemd: Borden drugspanden

21 september 2018

Motie vreemd: Borden drugspanden

Vorige week konden we in het Noordhollands Dagblad lezen dat bewoners beginnen te balen van de borden “Drugspand gesloten” bij hun in de straat. De SP kan begrijpen dat bewoners en winkeliers zich daar aan storen, het is geen visiteplaatje voor je buurt zo een bord op een pand. En vooral als zo een bord ook nog eens 3 tot 6 maanden daar blijft hangen.

Wij zien ook niet het nut van een preventieve werking hiervan en als die er al is dan zal dit na een paar weken uitgewerkt zijn. Ook blijft een woning 3 tot 6 maanden gesloten en dat is gezien de wachtlijst van 10 jaar voor een huurwoning onacceptabel.

Logisch is het ook niet, want ons drugsbeleid klopt voor geen meter. Je mag wel wiet verkopen, maar je mag het niet maken. U dweilt tegen een open kraan in! Ik zou juist borden op ons gemeentehuis plaatsen en daarop u ongenoegen uiten over ons waardeloos drugsbeleid. U kunt op onze steun rekenen!

De burgemeester probeert zich te profileren als een law and order man. Begrijp ons niet verkeerd, daar waar criminaliteit is, moet je dit aanpakken. Maar wij zijn niet overtuigd dat je met borden op panden plaatsen, daarmee criminaliteit verminderd of afschrikt.

Het is eigenlijk labelen wat u doet, wat is volgende stap daarin en hoever wilt u daarin gaan? Nu zijn het panden en de volgende stap personen?

De SP en indieners van deze motie vinden daarom dat het bord ‘Drugspand gesloten’ na twee weken moet worden verwijderd. De indieners van de motie zien het nut van zo een bord op een pand niet. Er blijkt ook nergens uit dat dit helpt in het voorkomen van illegale wietteelt in panden. Eerder, zorgt het tot irritaties bij bewoners en winkeliers zo een bord.

Roland van Braam - RaadslidSP Zaanstad