Uitstel kap van 272 bomen in Het Kalf

14 juni 2019

Uitstel kap van 272 bomen in Het Kalf

Foto: © Willem Croese

Wethouder Slegers is door de fracties van de SP, GroenLinks en de Partij voor de Dieren op 6 juni gevraagd waarom de gemeente Zaanstad het standpunt hanteert dat bomen geen natuurwaarde hebben en dat daarom bomen gekapt kunnen worden. De wethouder wacht de uitspraak af van de Raad van State liet hij de gemeenteraad weten. In hoger beroep hebben advocate Mascha Jonkman en oud SP senator Anneke Wezel afgelopen donderdag inwoners van de Zaandamse wijk Het Kalf bijgestaan over de kap van 272 bomen.

"De rechter stelde veel kritische vragen om uiteindelijk Zaanstad voor de keuze te stellen direct een uitspraak van de Raad van State of uitstel van kappen. De vertegenwoordigers van de gemeente kozen voor uitstel. De inhoudelijke behandeling van deze zaak moet nog gepland worden, de verwachting is medio augustus/september en zes weken later volgt de uitspraak. Ik ben ieder geval blij dat niet gekapt wordt tijdens het broedseizoen. Wij strijden ervoor dat de bomen kunnen blijven staan omdat het van belang is voor de gezondheid van de inwoners uit Het Kalf en ook voor de biodiversiteit plus schoonheid van de wijk", aldus Anneke Wezel.

Teken ook de petitie: Stop de kap van 272 bomen in Het Kalf