Uit de fractie: Over schijnveiligheid initiatief messenverbod

24 januari 2020

Uit de fractie: Over schijnveiligheid initiatief messenverbod

Foto: @ SP

De fracties van de VVD, D66, Partij voor Ouderen en Veiligheid, Liberaal Zaanstad, PVV en Democratisch Zaanstad hebben een agenda initiatief ingediend bij de gemeenteraad over het toepassen van het messenverbod in het veiligheidsrisicogebied centrum Zaandam, Russische buurt en Poelenburg. "De politie treft veel messen aan in het veiligheidsrisicogebied maar kan hier weinig tegen doen omdat de meeste messen niet verboden zijn", stellen deze partijen. SP raadslid Roland van Braam noemt het initiatief schijnveiligheid.

De SP vindt de voorstellen van indienende partijen helemaal niks en dit draagt ook helemaal niet bij aan het verminderen van criminaliteit. Het is allemaal schijnveiligheid, deze vorm van symptoombestrijding geeft alleen maar de indruk dat wij in een politiestaat leven. Deze partijen gaan slechts in op het gevoel dat het veiliger voelt zonder enige onderbouwing wat de effectiviteit is van hun voorstellen.

Het klinkt hopeloos dat je niet meer weet wat je moet doen en dan dit maar invoert. De VVD is helemaal hypocriet, door hun toedoen zijn alle wijkpolitiebureaus wegbezuinigd. Wij hebben nu een nationale politie waarvan agenten vinden dat dit één groot fiasco is en de veiligheid in Nederland zelfs op achteruit is gegaan. Nee dit is niet het verhaal van de SP, dit is het verhaal van de politieagent op straat.

Het invoeren van preventief fouilleren vraagt veel capaciteit en dat is juist één van de problemen bij de politie. Er zijn meer agenten nodig, omdat zij lange dagen draaien en hun werk steeds zwaarder wordt waardoor aangiften blijven liggen. Onze burgemeester heeft zelf alarm geslagen dat het tekort aan agenten een groot probleem is.

Zedenzaken en zelfs verkrachtingen blijven veel te lang op de plank liggen. Nieuwsuur meldt dat jaarlijks minstens 350 zaken pas na maanden of zelfs een jaar worden opgepakt door zedenrechercheurs, waarna eindelijk een onderzoek wordt gestart en de vermoedelijke dader verhoord. Het lange wachten dat door slachtoffers als zenuwslopend wordt ervaren zou veroorzaakt worden door drukte en onderbezetting bij de zedenpolitie. Zaken waarbij er sprake is van een urgente dreiging of waar het minderjarige slachtoffers betreft krijgen voorrang, maar dit betekent dat vermoedelijke daders langer vrij rondlopen, ook in gevallen waarbij sprake is van fysiek geweld.

En ondertussen willen deze partijen, preventief fouilleren uitbreiden, terwijl een coalitie van ombudsmannen al eerder schreef dat preventief fouilleren niet leidt tot meer veiligheid. Er moet juist meer blauw op straat, ervoor zorgen dat kwetsbare zaken zoals huiselijk geweld en mishandeling niet blijven liggen en dat de wachttijden hiervan niet oplopen.