Februaristaking herdenking Amsterdam 2020

25 februari 2020

Februaristaking herdenking Amsterdam 2020

Foto: © Willem Croese

Op initiatief van de Communistische Partij Nederland (CPN) werd  op 25 en 26 februari 1941 als protest gestaakt in Amsterdam, de Zaanstreek, Haarlem, Velsen, Hilversum en Utrecht tegen de Jodenvervolging die de Duitse bezetters tijdens de Tweede Wereldoorlog uitvoerden. Direct na de oorlog werd bij de staking als daad van verzet stilgestaan op het Jonas Daniël Meijerplein in Amsterdam. En sindsdien herdenkt men de 'Februaristaking' altijd op 25 februari.

Foto: © Willem Croese

Sprekers waren Thijs Middeldorp en Jaïr Stranders beiden voorzitter van het Comité Herdenking Februaristaking 1941; minister Ferdinand Grapperhaus van Justitie en Veiligheid; Babs Gons schrijfster, performer, host en docent; Jan Terlouw oud politicus en schrijver en tot slot zong Jeangu Macrooy zijn lied Brave Enough. Scholieren maakten voor deze gelegenheid 'kleine dokwerkers' welke zij uitdeelden aan het publiek met het verzoek de beeldjes te plaatsen bij het grote standbeeld van de dokwerker. Hierna kon men bloemen leggen bij het monument.