De columnisten: Sta Op Tegen Racisme

5 maart 2020

De columnisten: Sta Op Tegen Racisme

Foto: © SP

‘Erdogan chanteert EU met migranten’ is de kop van een artikel op de voorpagina van Het Parool op 2 maart. Citaat: “Duizenden migranten proberen vanuit Turkije Europa in te komen sinds president Erdogan de 'poorten naar Europa' heeft geopend. De EU treft maatregelen om hen tegen te houden, terwijl Turkije in Syrië bezig is met een nieuw offensief.”

Vluchtelingen zijn geen migranten, zij vluchten omdat hun leven in gevaar is en dat doe je niet voor de lol. En ja dan ben je een ‘gelukszoeker’, want wie wil er in hemelsnaam dagelijks  in oorlogsgeweld leven. Niemand toch? Maar ‘Fort Europa’ heeft een flinke hoeveelheid aan miljarden euro’s betaald aan Erdogan, die nu de boel verder uitbuit. De vluchtelingen zijn niet alleen schietschijven in Syrië maar ook in niemandsland tussen Turkije en Griekenland.

VVD’er, oud-wethouder en thans voorzitter van Gay Pride Amsterdam Frits Huffnagel vond het nodig om in het Radio-1 programma ‘Spraakmakers’ uit de rechtse bocht te vliegen naar het ultrarechtse terrein van racisten. Citaat uit Het Parool van 5 maart: “Nee, geen nieuwe vluchtelingen [...] die mensen moeten hier niet naartoe [...] wij zien een kind en denken dan 'o wat zielig', terwijl, we zien niet die vader die daarachter staat die misschien oorlogsmisdaden heeft gepleegd en een moeder die daarachter staat die dat heeft gefaciliteerd.”

Terecht dat het COC afstand neemt van de racistische uitspraken die Frits Huffnagel deed en ‘Gay Pride Amsterdam’ (GPA) dringend verzoekt de VVD’er uit zijn functie te zetten. Je wil toch niet met zo iemand geassocieerd worden? GPA liet op 5 maart via Facebook weten Frits als voorzitter aan te houden en dat zijn gebral op Radio-1 niets te doen heeft met deze organisatie waarvan hij voorzitter is.

Tja, Erdogan, Griekenland, Fort Europa en Frits Huffnagel willen niks met vluchtelingen te maken hebben en zo duurt de polarisatie maar voort. Wegkijken, mensen tegen elkaar uitspelen en racisme is het lot van de mensheid. Tijd om in verzet te komen. Doe ook mee op 21 maart in Amsterdam met de demonstratie ‘Sta Op Tegen Racisme’ van het ‘21 Maart Comité’, laat je zien, jouw stem horen en beken kleur.

Rooie Willem