De columnisten: Van de voorzitter

25 maart 2020

De columnisten: Van de voorzitter

Foto: © SP

Mede door de inzet van bestuurslid Leyena van der Laan vergadert het bestuur van de afdeling Zaanstreek op 25 maart 2020 voor de eerste keer digitaal. Daar is veel voorbereiding voor nodig. Natuurlijk is dat niet hetzelfde als een bestuursvergadering in Het Brandtweer.  Als je écht samen met elkaar om tafel zit, heb je elkaar niet alleen in beeld, maar ook in het gevoel.

Binnenkort kunnen de gemeenteraadsleden en steunfractieleden ook digitaal vergaderen in het Zaanstad Beraad. En de mensen thuis kunnen meekijken. Hoe zal dat gaan? Zullen de raadsleden die nu al de meest agressieve oneliners roepen ook bij een digitale vergadering los gaan? Krijgen de raadsleden die nu al het hoogste woord voeren bij een digitale vergadering nog meer gelegenheid om maar wat te roepen? De voorzitter moet een vrouw of man zijn die heel sterk in de schoenen staat!

Vandaag las ik in het blad Binnenlands Bestuur een artikel van Geerten Boogaard, hoogleraar decentrale overheden (Thorbecke leerstoel) aan de Universiteit Leiden. Geerten Boogaard prijst de wijze waarop we met z'n allen ervoor gaan zorgen dat democratische processen, zoals het Zaanstad Beraad, door kunnen gaan maar vreest tegelijkertijd dat de legitimerende rituelen van de democratie onder druk komen te staan. De legitimerende rituelen van de democratie staan op het spel "als burgers hun pleit niet meer verliezen terwijl ze vanaf de publieke tribune van onder een kwaad spandoek hun hoofdelijk stemmende medeburgers recht in de ogen kunnen kijken, maar ergens vanuit de deep state moeten vernemen dat in hun nadeel is beslist."

Als de coronacrisis tot een goed einde is gekomen, moet het bestuur van de afdeling Zaanstreek diep gaan nadenken of het digitaal vergaderen moet blijven óf snel moet worden afgeschaft. Natuurlijk, digitaal vergaderen is efficiënt en het spaart de afdeling kosten uit. En het is ook fijn dat de bestuursleden en leden niet meer door hevige regenbuien naar Het Brandtweer hoeven komen. Maar het is óók beslist noodzakelijk dat de bestuursleden van de SP Zaanstreek elkaar én de leden in de ogen kunnen kijken en in gezamenlijkheid kunnen besluiten wat er moet gebeuren.

Houd ons in deze lastige tijd op de hoogte van wat jullie bezighoudt. Wij zijn er om naar jullie te luisteren en samen het hoofd te bieden aan de problemen die ook of juist door het elkaar niet kunnen ontmoeten ontstaan.

Anna de Groot, afdelingsvoorzitter

Zie ook: