Uit de fractie: Geef jongeren echte woonruimte

6 juli 2020

Uit de fractie: Geef jongeren echte woonruimte

Foto: SP / © Gemeente Zaanstad

Op donderdag 2 juli 2020 besloot de gemeenteraad om een nieuwe wijk te bouwen. Er worden maar liefst 710 woningen gebouwd op een stuk grond dat nu nog industrieterrein is. Er komen 213 sociale huurwoningen waarvan 42 hele kleintjes. De SP vindt die hele kleine flatjes té klein. Ook als er jongeren tussen 20 en 28 jaar  gaan wonen.

Tekst: Anna de Groot - Steunfractielid SP Zaanstad

Ondanks dat de fractie het percentage sociale huurwoningen eigenlijk te laag vindt en ondanks dat de fractie de 42 jongerenappartementen eigenlijk te klein vindt, heeft de fractie toch voor het plan gestemd. Want er is grote woningnood in Zaanstad en jongeren moeten ook ergens kunnen wonen.

Een woonoppervlak van 30 tot 36 vierkante meter is ongeveer zo groot als een huiskamer in een kleine eengezinswoning. Daar moet een jongere het dan mee doen. Die oppervlakte is woonkamer, slaapkamer, keuken, douche en toilet tegelijk. Je kunt er je kont niet keren. Vandaar dat de SP-fractie de gemeenteraad vroeg om de jongeren meer ruimte te gunnen. Door middel van een balkon bij elk flatje, een gemeenschappelijke was- en droogruimte buiten de appartementjes en een gemeenschappelijke ruimte om elkaar te ontmoeten. Voor dat laatste pleitte de ChristenUnie ook. Uiteindelijk steunde de gemeenteraad het voorstel van de SP. Jongeren krijgen meer ruimte.

Waar komt die nieuwe wijk? Redelijk dicht bij het Zaandamse station op de plek waar nu autoschadebedrijf Van Oudenaren, Suzuki Jonker en Engie zijn. Die bedrijven moeten eerst verplaatst en de gebouwen gesloopt worden. Daarna kan er gebouwd worden. Het zal nog wel een paar jaar duren voor de nieuwe wijk er is.