Beloon de helden! Ook bij het ZMC!

12 augustus 2020

Beloon de helden! Ook bij het ZMC!

Woensdagmiddag stond de Zaanse SP bij het Zaans Medisch Centrum (ZMC) met flyers om het zorg-personeel een hart onder de riem te steken. Het moet wrang zijn voor het personeel dat het management zichzelf buiten hun gebruikelijke salaris extra 'beloont' - buiten medeweten van de ondernemingsraad - terwijl de rest moet wachten op hun extra beloning voor hard werken tijdens de coronacrisis. De Zaanse SP zegt tegen het management van het ZMC, tegen alle alle directeuren van grote zorginstellingen en tegen het kabinet: niet klappen maar lappen!

Foto: Patrick Zoomermeijer

Foto: Roland van Braam
Foto: Patrick Zoomermeijer

Onze oproep: Beloon de helden!

De mensen in de zorg verdienen een betere beloning voor hun werk. In mei klapten wij met z'n allen voor onze zorgwerkers. Dat is een grote waardering, maar je koopt er niets voor. We moeten het niet bij klappen laten. Onze helden van de zorg verdienen beter!

Daarom vindt de SP het volgende:

• Zorgverleners verdienen meer dan alleen applaus. Dus hogere lonen, meer zeggen-schap en collega's. De zorg mag niet de rekening krijgen van de crisis: Geen nieuwe bezuini-gingen op de zorg, maar investeringen.

• De zorg is geen markt. Tijdens deze crisis zien we dat samenwerking in de zorg veel beter werkt dan concurrentie. Daarom halen we de overbodige bureaucratie, concurrentie, doorgeslagen macht van zorgverzekeraars en de markt definitief uit de zorg.

• Het bedrijfsleven krijgt nu miljarden steun op kosten van de samenleving.

Wij kiezen voor solidariteit. We laten grote bedrijven hun eerlijke deel aan belasting betalen zodat we onze 'vitale' beroepen, de zorg en alle anderen die Nederland nu draaiende hou-den, fatsoenlijk kunnen belonen.

In de afgelopen week kwam het ZMC onder een vergrootglas te liggen. Een aantal managers van het ZMC kreeg een beloning van een kwart of een halve maand salaris omdat zij extra hard en vele extra uren werkten gedurende de coronatijd (die overigens nog niet afgelopen is). Volgens hun arbeidsovereenkomst hadden zij geen recht op een overwerkvergoeding. De gratificatie van een kwart of een halve maand salaris, was volgens de CAO van het zieken-huis, maar leidde tot groot ongenoegen in de samenleving. Vooral omdat deze bijzondere beloning niet onder de publieke aandacht werd gebracht.

Het verplegend personeel kreeg voor hun extra gewerkte uren een overwerkvergoeding. Zij hebben zich de afgelopen tijd werkelijk uit de naad gewerkt, met het extra gevaar besmet te raken. Zij zijn nu doodmoe, maar wachten nog steeds op hun extra vergoeding van duizend euro die hun door het kabinet Rutte is toegezegd.

In mei klapten wij met z'n allen voor de werkers in de zorg. Een mooi gebaar, waar we nog steeds achter staan. Dat kunnen we nog wel een paar keer doen. Maar de zorgwerkers voe-len onze waardering nog beter als zij beter beloond worden.

BELOON DE HELDEN! ONZE ZORG VERDIENT MEER DAN ALLEEN APPLAUS!
Steun daarom onze petitie via eerlijkebeloning.nl