Hembrugterrein en parkeren

24 september 2022

Hembrugterrein en parkeren

Foto: Gemeente Zaanstad / Gemeente Zaanstad

Er zijn heel veel woningen nodig in Zaanstad. In de komende tijd probeert de gemeente Zaanstad er dan ook heel veel te bouwen. Bijvoorbeeld op het Hembrugterrein, waar ze vroeger munitie maakten.

Het plan van de gemeenteraad van Zaanstad is om op alle grotere woningbouwlocaties 30% sociale huurwoningen te bouwen. Al heel lang dringt de SP aan om dit percentage te verhogen naar 40%, want de wachtlijst voor een sociale huurwoning is onaanvaardbaar lang, maar daar hebben de andere partijen in de gemeenteraad weinig boodschap aan. Dus 30% sociale huur, ook op het Hembrugterrein.

Gelukkig, ook op het Hembrugterrein kunnen straks mensen met een niet zo volle portemonnee wonen, zou je zeggen. En dat is natuurlijk waar. Ze kunnen er wel wonen, maar parkeren wordt onbetaalbaar. Want er moet geparkeerd worden in een gebouw, waardoor de huur van een parkeerplaats veel te hoog wordt voor bewoners van een sociale huurwoning. De gemeente Zaanstad veronderstelt dit zelf ook.

Met zoiets moet je niet bij de SP aankomen. Ook bewoners van sociale huurwoningen hebben namelijk een auto. Bijvoorbeeld omdat ze moeten werken op een plek die met openbaar vervoer niet bereikbaar is. Of omdat ze moeten werken op tijdstippen dat het openbaar vervoer niet rijdt. Of gewoon, omdat het niet eerlijk is dat de rijken wel kunnen parkeren en de armen niet. Tweedeling ...........

Marilou sloeg erop aan in het Zaanstad Beraad. Anna deed daarop in de raadsvergadering een voorstel om het gebouw met parkeerplaatsen voor de sociale huurwoningen maar niet te bouwen en in de plaats daarvan een parkeerplaats op het maaivlak aan te leggen, waarvoor de bewoners van de sociale huurwoningen een parkeervergunning van € 8,95 voor kunnen aanschaffen. Maar dat wilden de andere partijen in de gemeenteraad niet.

Wat de SP wél bereikt heeft met het gedram is dat de PvdA het uiteindelijk ook geen goed idee vond om de toekomstige bewoners van de sociale huurwoningen het onmogelijk te maken hun auto's te parkeren. En zo werd de wethouder op pad gestuurd om met de verhuurder - het wordt Rochdale - te gaan onderhandelen om goedkope parkeerplaatsen te realiseren in het parkeergebouw. Zou dat lukken? We gaan het zien!