RAUM

2 september 2022

RAUM

Foto: SP Zaanstreek / Anna de Groot

Zo nu en dan gaan raadsleden op werkbezoek. En zo nu en dan zijn die werkbezoeken best leuk. Op 2 september 2022 stonden er maar liefst twee werkbezoeken op de agenda. Eén daarvan was naar het RAUM, de andere was een Stadsexpeditie. Dus de fractie splitste zich op.

RAUM, Huh? Wat is dat? RAUM is een afkorting van Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer. Het is een recreatiegebied waarvan een stuk in Zaanstad ligt. Het ligt ook nog in de gemeenten Castricum en Uitgeest. De gemeenten Alkmaar, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest, Zaanstad en de provincie Noord-Holland betalen er aan mee. Eigenlijk betalen jullie er met z'n allen aan mee ............. behalve als je in Wormerland of Oostzaan woont.

Een paar keer per jaar krijgen de gemeenteraden nieuwsbrieven van het RAUM. En zo'n twee keer per jaar praten de gemeenteraden over de financiën van het recreatiegebied. Dat roept altijd veel vragen en meningen op. Betalen wij, als gemeente, niet teveel? Gaat het recreatieschap goed om met het geld van de inwoners? Kunnen we niet beter het recreatiegebied aan 'de markt' overlaten? Maar ook: gaat het goed met de natuur, het water, het landschap? En is de recreatiedruk niet veel te hoog? Een recreatiegebied kost veel geld. Met het geld van de inwoners moeten we zorgvuldig omgaan. Maar tegelijkertijd moet er wél voor iedereen recreatie zijn en moeten we daarnaast ook nog eens goed omgaan met de natuur.

Vandaag, 2 september 2022, deden we een waterwerkbezoek. Op een bootje voeren we over het Alkmaarder- en Uitgeestermeer. Dat was beslist geen straf. Ondertussen werden we bijgepraat over wat het recreatieschap met het geld deed en wat het recreatieschap van plan is verder met het geld te doen. Over een tijdje praten we dan weer verder in de gemeenteraad.