De winst van eerlijk delen

7 januari 2023

De winst van eerlijk delen

Foto: SP Zaanstreek / Anna de Groot

Op 6 januari 2023 was het zover. De eerste boekpresentatie van het boek van Lilian Marijnissen 'De winst van eerlijk delen' was in Haarlem. Erik, Marc en Anna van de afdeling Zaanstreek waren erg benieuwd naar het gesprek van Lilian met Patrick Lodiers en gingen naar Haarlem.

In haar boek bespreekt Lilian Marijnissen dat de  symptomen onmiskenbaar zijn. De economie die werkt niet voor ons allemaal, maar slechts voor een enkeling. Onze democratie die wordt gegijzeld door markt en kapitaal. En een groeiende tweedeling in dat wat van ons allemaal is. Het neoliberalisme is niet voorbij maar gemeengoed geworden. Met een minister-president die het zich kan permitteren om het hele bestaan ervan te ontkennen.

Hoe is het zover gekomen? Waarom lukt het, ook linkse partijen, onvoldoende om de ideeënstrijd te voeren en met een echt alternatief te komen? Hoe kan een radicale democratisering het antwoord zijn op de problemen van de huidige tijd?

In haar boek De winst van eerlijk delen komt Lilian Marijnissen tot de conclusie dat Nederland de verkeerde afslag heeft genomen. Maar daar blijft het niet bij. In haar boek beschrijft ze hoe we de weg terug kunnen vinden. Het is nooit te laat om opnieuw te beginnen. Een fundamentele verandering is nodig.

Dit kwam ook duidelijk aan de orde in het gesprek van Lilian met Patrick Lodiers én het gesprek dat ze later met mensen in de zaal had. Het is nooit te laat om opnieuw te beginnen. Laten we stoppen met de neoliberale samenleving en een samenleving beginnen waar eerlijk delen de norm is. En waar democratie echt is wat het zou moeten zijn.

Wil je het boek gratis ontvangen? Word dan lid van de SP: https://www.sp.nl/lid-worden